Concept in afrondingsfase van ontwikkeling
Familievarken wil snel de boer op gaan
Een belangrijke onderzoeksvraag die het Familievarken wil beantwoorden, is hoe je stress kan wegnemen door de varkens bijvoorbeeld in families te laten leven. Vervolgens is de vraag of ze daardoor minder vatbaar zijn voor ziektes en of de groei beter is. Sijpkens merkt tot nu toe van wel: „We kunnen de staarten eraan laten, dus dat betekent dat we geen last hebben van bijters. Je ziet de varkens kwispelen en dat geeft mij een goed gevoel, want het couperen van staarten is een maatschappelijk vraagstuk. Het kunnen wroeten en de stalinrichting laten dus zien dat er geen stressmomenten zijn en dat is een belangrijke doelstelling voor ons. Daardoor kan de uitval bij alle groepen varkens (zeugen, biggen, vleesvarkens) laag zijn. Ook zorgt het voor een goede daggroei bij de vleesvarkens. In sommige groepen zat deze boven 900 gram.” Exacte cijfers wil de directeur en oprichter nog niet benoemen, omdat het een ‘proefstal’ is. „We mogen daarom de varkens nog niet beoordelen op productieresultaten."
Sijkpens verwacht in 2022 of 2023 de ontwikkelingsfase af te kunnen ronden. Hij verwacht dan niet meteen grote animo van boeren. „'Laat het eerst maar eens zien', is een veelgehoord argument. En dat is terecht. Omdat onze stal modulair is, ontwikkelen we een instapmodel. Daarbij kunnen nieuwe boeren eerst één module uit onze proefstal bouwen en later meerdere. Met het hele bedrijf overstappen natuurlijk ook. Maar we snappen dat de varkenshouder zegt ‘ik wil het eerst wel eens zien’. Daarom moeten we ook zeker weten dat het concept goed werkt. Uiteindelijk is de volgende uitdaging dat je de bouw van één of twee boerderijen in het verschiet hebt, waarbij je alle punten uit de proefstal bij elkaar komen. Maar zo ver is het nog niet."
Interesse retail
Naast de ontwikkeling in de stal zelf, zijn er ook gesprekken met supermarkten. De afzet ziet Sijpkens niet als een uitdaging. „Er is veel interesse. Dat komt doordat we een interessant product hebben waarmee we impact willen maken. Dat bevestigt ook de retail.” Het concept wil zich niet alleen op Nederland richten. „Onze markt is in feite Nederland en de landen om ons heen. We streven een concept na waarbij we kwaliteit voor de dieren toevoegen zonder extra kosten te hoeven maken. Onze stal mag qua bouwkosten niet duurder zijn dan een reguliere stal als we kijken naar de investering per zeug of vleesvarken. Ook in de kostprijs van het vlees moet het terugkomen. Als je veel beweegruimte kan toevoegen, geen staarten hoeft te couperen en varkenshouders op een goede voerwinst uit kunnen komen, dan is dat interessant voor retailers. Als je kijkt naar de ‘kritische’ consument dan wil die aandacht voor dierenwelzijn, een lage CO2-footprint en zo laag mogelijke ammoniakuitstoot. Wij denken ver in die oplossingen te zijn en daar is dan enthousiasme voor vanuit de retail.”
Over het Familievarken
De proefstal huisvest in totaal 48 zeugen en ziet er niet alledaags uit. Het is zeshoekig (hexagonaal) en kent vijf groepen waar telkens vier zeugen werpen. Om het dierenwelzijn te verbeteren, wordt ingezet op het natuurlijke gedrag van een varken. Op een dikke laag zand kunnen de varkens wroeten. Het voer wordt over de zandbodem in het hok heen uitgestrooid, om zo het natuurlijke wroetgedrag te stimuleren. Het Familievarken is synoniem voor hoe de dieren leven. Het uitgangspunt is namelijk dat de vier zeugen in een groep werpen op het zand, net als in een vrijloopkraamhok. Na vijf weken worden de biggen ‘gespeend’. De zeugen gaan dan naar de zeugenstal. De biggen van de vier zeugen blijven in de groep bij elkaar tot aan de slacht.
Lees het hele verhaal dit weekend in Stal en Akker, de regionale agrarische nieuwssite voor Zuid-Nederland. Ontvangt u de regiokrant nog niet? Klik hier om een gratis proefnummer aan te vragen en hier om abonnee te worden.