Slechts 2,3 procent Duitsers is echt vegetariër en veganist
Iedereen die denkt dat de groep van zogenaamde flexitariërs groter moet zijn, heeft ook ongelijk. Volgens GIK is slechts 2 procent van de respondenten ‘parttime vegetariërs’. 78 procent van de vegetariërs, 64 procent van de flexitariërs en 63 procent van de veganisten is vrouw. Veganisten en vegetariërs zijn jonger; tussen 14 en 29 jaar oud. Flexitariërs zijn gemiddeld 40 tot 49 jaar oud.
Assortiment vegetarische producten
Nu zullen de cijfers tussen Duitsland en Nederland wel iets verschillen, maar meer dan een paar procenten zal dat verschil niet zijn. De cijfers uit het onderzoek geven in ieder geval weer dat een zeer klein deel van de samenleving een toch wel grote invloed heeft op het consumentengedrag, want het assortiment van vegetarische en veganistische producten in de supermarkten is ondertussen gegroeid. Zo steeg in Duitsland de verkoop van vegetarische producten tussen 2016 en 2017 met 26 procent tot 819 miljoen euro ofwel met 169 miljoen euro. Het aandeel blijft echter relatief klein.
Bewuste keuze voor duurzaam
De focus die op de vegetarische producten wordt gelegd, is met deze cijfers opvallend te noemen en wellicht richten fabrikanten en retailers hun pijlen op de verkeerde doelgroep, want het overgrote deel van de respondenten wil vooral duurzaam vlees en ander voedsel eten. Dat is meteen ook de reden waarom meer mensen vegetarische producten eten, dan het aantal vegetariërs en veganisten. Ongeveer twee derde (67 procent) verklaarde namelijk dat goed eten en drinken een grote rol speelt in hun leven. 63 procent besteedt veel aandacht aan gezond eten met meer biologische producten in hun boodschappentas. Ongeveer een kwart van de Duitsers (26 procent) koopt biologische en natuurlijke producten.
Selling point
De meeste mensen (Duitsers) willen dus bewust eten en dat is de daadwerkelijke ‘selling point’ van vegetarische producten. Niet omdat er per se geen vlees in zit, en vanuit een bewuste keuze geen vlees meer te eten vanwege dierenwelzijn of omdat het ‘zielig’ is, maar omdat het een duurzame keuze is.
In de politieke en maatschappelijke doelstelling van de Eiwittransitie (van dierlijk- naar plantaardig voedsel) om duurzaam te eten, worden de plantaardige producten die op vlees lijken, door consumenten als een bewuste keuze gezien zonder hun behoefte aan ‘vlees’ te negeren. Producenten en verwerkers van vlees moeten juist dat aspect gebruiken om nieuwe producten en campagnes te ontwikkelen, zodat vlees duurzamer wordt en daardoor ook tot de bewuste keuze behoort.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Bronnen: Gesellschaft für integrierte Kommunikationsforschung, GIK