Biologische slagerij De Groene Weg wil aantal verkooppunten uitbreiden na omzetstijging
'Na een aanvankelijk trager eerste kwartaal met een gemiddelde omzetindex net onder de 100, heeft De Groene Weg in het derde kwartaal een flinke groei doorgemaakt, met een omzetindex van 107,1', schrijft het bedrijf op de eigen website. 'Deze toename in omzet is deels het gevolg van hogere prijzen, maar vooral door een stijging van het aantal klanten in de slagerijen, met een kassa-aanslagen-index van 106,5.'
Ondanks de inflatie, blijven consumenten trouw aan de duurdere biologische producten van De Groene Weg. Cijfers tonen aan dat klanten die eenmaal zijn overgestapt naar biologisch vlees, niet snel terugkeren naar niet-biologische alternatieven. 'Dit getuigt van een bereidheid onder consumenten om te betalen voor de kwaliteit en duurzaamheid van biologisch vlees. Zo kent biologische kip gemiddeld een factor 2 in prijs ten opzichte van niet-biologisch vlees. Biologisch kippenvlees is echter bij alle De Groene Weg slagerijen een top-3 product.'
Keurmerk
Naast tien De Groene Weg slagerijen, verspreid over het land, en een eigen webshop in Nederland, levert het bedrijf biologisch vlees aan producenten in heel Europa. Het succes van De Groene Weg wordt toegeschreven aan de onwankelbare focus op het EU-biologische keurmerk. 'Dit keurmerk (‘het groene blaadje’), onderworpen aan strikte EU-wetgeving en onafhankelijke controle door Skal Biocontrole, biedt consumenten de garantie van biologische kwaliteit van boer tot verpakker. Het bedrijf benadrukt de meerwaarde van biologisch vlees, met extra leefruimte en biologisch veevoer voor de dieren, maar ook het gebruik van 100 procent biologische ingrediënten door de slager', schrijft De Groene Weg.
Verder groeien
De Groene Weg zet zich in voor verdere groei en wil via haar communicatie consumenten nog meer bewust maken van de meerwaarde van biologisch vlees en een bredere doelgroep inspireren duurzamere keuzes te maken. De formule heeft de ambitie om het aantal vestigingen in de toekomst verder uit te breiden. 'De slagers zijn enthousiast. Hun slagerijen doen het goed en het verhaal dat zij dagelijks kunnen vertellen aan hun klanten, klopt. En dat allemaal met een heerlijk stuk kwaliteitsvlees.'
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: De Groene Weg
Bron: De Groene Weg