'Weer meer kiloknallers in supermarkt'
Wakker Dier verklaart in zijn persbericht: „Ondanks allerlei beloftes zijn de supermarkten de plofkip en het knalvarken juist nóg vaker als klantenlokkertje gaan gebruiken. Ze vergeten daarbij kennelijk dat minder maar beter vlees een duidelijke trend is onder hun klanten, zelfs dwars tegen de economische crisis in", aldus Wakker Dier.
Reclamefolders
Wakker Dier analyseert al jaren de reclamefolders van de grootste supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, C1000, Aldi, Dirk, Lidl, Plus en Emté, samen goed voor meer dan 80 procent van de omzet in de retail. Bij elkaar werden in de reclamefolders in 2013 1.634 vleesreclames gezien. Varkensvlees was verreweg het vaakst afgeprijsd. Het aantal aanbiedingen van rundvlees en kip groeide echter sterker.
Nog goedkoper
De diepste vleesstunts daalden in aantal: dit betreft het aantal afprijzingen van vlees waardoor het goedkoper wordt dan de gemiddelde prijs van kattenvoer (4.12 euro/kg). Maar het aantal prijsstunts met meer dan 50 procent korting steeg juist.
Vleesvervangers
Wakker Dier constanteerde verder een lichte stijging van het aantal aanbiedingen met vleesvervangers. Ook het aantal aanbiedingen met vlees met een 1 Beter Leven ster steeg.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ingrid Zieverink