Dijksma: supermarktoorlog is jammer
,,Agrariërs moeten zich daarom meer organiseren en samen een vuist maken, ook binnen de keten." De staatsecretaris deed haar oproep tijdens de opening van het hogeschooljaar van CAH Vilentum in Dronten.
Voor ruim 400 studenten was de staatssecretaris vrij duidelijk in haar visie op de toekomst van de jonge agrarische ondernemers. ,,We zijn een veerkrachtige sector met ongelofelijk veel kansen en moeten dit blijven vasthouden.”
Betrouwbaarheid voedsel
Dijksma ziet een rol voor haar weggelegd in de discussie over de betrouwbaarheid van voedsel. De consument moet volgens haar de waarde van voedsel herontdekken. Iets wat onderstreept werd door een andere spreker bij de opening: Drees Peter van den Bosch.
Hij heeft samen met compagnon Willem Treep vier jaar geleden het bedrijf Willem & Drees opgericht. ,,We wilden de voedselketen veranderen. De aandacht voor eten neemt toe, maar het vertrouwen heeft inmiddels het dieptepunt bereikt. Wij willen graag voedsel uit de anonimiteit halen en terug gaan naar de relatie met de consument.’’
Wintermelk en zomermelk
De beide mannen proberen om producten uit de regio zoveel mogelijk via lokale supermarkten te verkopen. Van den Bosch vindt dat Nederlandse boeren meer toegevoegde waarde aan hun producten mee moeten geven.
,,Waarom hebben we 12 maanden per jaar iedere keer dezelfde melk. Waarom kunnen we niet met de seizoenen meegaan, wintermelk heeft dan bijvoorbeeld andere gehaltes als zomermelk. Zo creëer je ook een verhaal achter je product.’’
Een andere spreker was CAH Vilentum student en ondernemer Joost van der Eijk. Hij zag de oplossing van de Nederlandse ondernemer in meer productie en export.
Aan het eind had Dijksma nog een laatste boodschap voor de studenten van CAH Vilentum: ,,Maak de landbouw geliefder in Nederland en zorg dat je erkenning krijg voor je producten. Wees niet bang voor de toekomst. Wij willen jullie er graag bij helpen.’’
Tekst: Ruben van Boekel