'40 procent van de Duitsers wil vlees uit eigen land'
Voor de Vion Consumer Monitor liet de Vion Food Group onderzoek uitvoeren door Consumer Panel Services GfK in maart en april van dit jaar. Daaruit blijkt dat vlees uit Duitsland in trek is bij bijna 40 procent van de ondervraagde Duitsers en 38 procent stelt bewust geïmporteerd vlees te vermijden. In de peiling was 61 procent het eens met de stelling ‘Ik ben bereid om meer geld uit te geven aan vlees uit mijn regio’. Zo maakte Vion Food Group dinsdag 13 augustus bekend.
Over het geheel genomen blijft de prijs voor 44 procent een belangrijkere rol spelen dan bijvoorbeeld de regionale herkomst. ‘Goede kwaliteit’ is het belangrijkste aankoopcriterium voor de Duitse respondenten. 65 procent geeft de voorkeur aan vlees dat duurzaam is geproduceerd. Daarbij wil 60 procent bij het kopen van vlees informatie over de veehouderij. ‘Goede kwaliteit’ wordt gevolgd door ‘versheid van de producten'. Daarna volgen ‘een goede prijs-kwaliteitverhouding’ en ‘een goede selectie uit de regio’.
Dalende vleesconsumptie
De nu al dalende vleesconsumptie per hoofd van de bevolking in Duitsland zal zich naar verwachting de komende jaren voortzetten. Meer dan de helft van de onderzoeksdeelnemers schat dit in. Zij noemen gezondheid, duurzaamheid, mogelijke belastingverhogingen en de algemene prijsstijging als redenen. Van de respondenten wil 68 procent over drie jaar nog steeds regelmatig vlees eten. Het aandeel binnen de onderzoeksgroep dat vlees ziet als een onmisbaar onderdeel van het dieet bedraagt 64 procent en 55 procent is het ook eens met de stelling dat vlees eten gezond is.
Minder vertrouwen in grote slachthuizen
Voor de tweede keer op rij is echter slechts 10 procent (2023: 9 procent) van de Duitsers het eens met de stelling dat de verwachte kwaliteitsnormen (bijvoorbeeld hygiëne en dierenwelzijn) in grote slachthuizen hoger zijn dan in kleine. Toch zijn het juist deze bedrijven die door strenge controles en eigen inspanningen de normen in de sector voortdurend opkrikken, aldus Vion.
„Het vertrouwen van het publiek in vlees als een natuurlijk voedingsmiddel en het bestaansrecht ervan als onderdeel van een uitgebalanceerd dieet keert terug”, zegt Wilhelm Habres, Director National Sales Vion Duitsland, die sinds het begin verantwoordelijk is voor de Vion Consumer Monitor. „We moeten hier nu als hele industrie op voortbouwen met de bindende steun van politici en actief werken aan het afbreken van vooroordelen in de samenleving. Regionalisme, dierenwelzijn en voedselveiligheid hebben we op al onze locaties hoog in het vaandel staan. Onze deuren staan open zodat iedereen met eigen ogen kan zien hoe wij onze hoge standaarden implementeren en waarborgen.”
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Tom Schotman
Bron: Vion