Supermarkten zetten leveranciers onder druk
Dit meldt Distrifood. Plus zou hebben gesteld in de brief: 'Margeverlies is een gezamenlijk probleem van ons en de leverancier'. De prijzenslag onder supermarkten werd enkele weken geleden ontketend door Albert Heijn
Groep leveranciers
Plus bevestigt in een reactie tegenover Distrifood de brief aan een beperkte groep leveranciers te hebben gestuurd. „De hele industrie ervaart de gevolgen van de prijsverlaging. Als wij onze prijzen niet verlagen, kopen consumenten niet of minder bij ons en dat gaan leveranciers ook merken. Met deze brief hebben wij het opgetreden margeverlies tot een gezamenlijk probleem gemaakt", aldus een woordvoerder tegenover de nieuwssite voor supermarkten.
Meer supermarkten
Niet alleen supermarktketen Plus zou zich schuldig aan een kortingsbrief hebben gemaakt. Ook andere inkooporganisatie als Superunie en Jumbo hebben opnieuw brieven gestuurd naar hun leveranciers waarin hoge kortingen worden geëist. Dat meldt BNR Nieuwsradio. Vorige week maandag nog ondertekenden zij een gedragscode tegen oneerlijke handelspraktijken. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen zegt tegen BNR bijzonder teleurgesteld te zijn over het handelen van de levensmiddeleninkopers.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ellen Meinen