Reclame Code Commissie acht klachten over lespakket Greenpeace gegrond
ZLTO wint reclameklacht over vlees en zuivel tegen Greenpeace
Het lespakket gaat over de impact van vlees en zuivel op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid. Het voedt angstgevoelens bij kinderen met de welbekende beelden van ronkende schoorstenen, bedreigde diersoorten, zieke kinderen en brandende regenwouden.
Kinderreclame
Het lespakket schreeuwt onder andere dat vleesproductie de oorzaak is van honger op de wereld, vlees eten mensen ziek maakt en dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto’s. Dat schoot boeren en tuinders in het verkeerde keelgat. „We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen”, zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense over de beslissing een klacht te formuleren tegen Greenpeace. „Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie met als doel kinderen minder vlees en zuivel te laten eten. Wij wilden dit niet laten gebeuren en daarom zijn we naar de reclamerechter gestapt.”
Gelijk
Inmiddels ligt er een uitspraak, en die geeft ZLTO gelijk. Dit is reclame verpakt als lespakket en overtreedt een aantal reclameregels. Greenpeace krijgt het advies om claims die te kort door de bocht gaan aan te passen, zoals ‘Vlees is honger’ en ‘De industriële vleesproductie maakt mensen ziek’. ZLTO en Agrifacts volgen dit uiteraard op de voet. Mocht Greenpeace in gebreke blijven, dan kunnen zij in hoger beroep gaan.
Greenpeace mag daarentegen wel beweren dat vlees en zuivel niet nodig zijn om gezond te blijven. Ook de verschillende stellingen over de impact van vlees op het klimaat zijn volgens de Reclame Code Commissie voldoende onderbouwd.
School
De scholen zijn weer begonnen. Op school bereiden kinderen zich voor op hun toekomst. Het biedt kinderen een veilige en vertrouwde plek om te leren, maar school lijkt steeds vaker een plek waar zogenaamde goede doelen hun eenzijdige wereldbeeld opdringen via lesmaterialen en spreekbeurten. Halve waarheden en hele leugens regeren. Dat is pure reclame over de rug van kinderen. Dat is geen wenselijke ontwikkeling, volgens ZLTO. Uiteraard is het aan ouders en jongeren zelf om te bepalen wat en hoe ze gezond eten, maar altijd op basis van eerlijke en echte feiten.