Prijzenoorlog levert Albert Heijn niets op
Uit onderzoek van Gfk blijkt dat 45 procent van alle Nederlandse huishoudens boodschappen doet bij de Albert Heijn. Dat is ongeveer evenveel als een jaar geleden.
Nadat Albert Heijn zijn prijzenslag aankondigde volgende al snel veel supermarktketens het voorbeeld. Daardoor heeft Albert Heijn nauwelijks voordeel gehad van de kortingsactie. Het marktaandeel van Lidl is daarentegen toegenomen, van 23 procent vorig jaar naar 25 procent nu.
Signaal aan consument
Albert Heijn verlaagde begin vorige maand de prijzen van 1.900 producten met gemiddeld 6,5 procent verlaagd. Het betreft vooral A-merken en eigen-merkproducten. Versproducten blijven buiten schot, reden waarom AH-topman Alfred Levi de LTO kon meedelen dat boeren niet getroffen zullen worden.
Andere supermarkten reageerden met prijsverlagingen, maar toch kwam het niet tot een prijzenoorlog zoals in 2003. Toen was het prijsniveau in de AH-winkels 13 procent hoger dan vergelijkbare supermarkten, nu is dat hooguit 3 procent.
Waar het doel toen was om de prijzen in lijn te brengen met die van de concurrentie, wil AH nu vooral een signaal aan consumenten geven dat de supermarkt niet zo duur is als men denkt. Het onderzoeksbureau MarketResponse concludeerde vorige week dat dit niet is gelukt. Als het om A-merken gaat, ervaart 47 procent van de consumenten AH nog altijd als duurste supermarkt
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Fenneke Wiepkema