Kritische klant koopt toch ggo-voedsel
De afgelopen 10 jaar zijn er talloze opiniepeilingen gehouden om uit te zoeken of consumenten genetisch gemodificeerde (GM) producten zouden kopen. Via de verplichte etiketten op GM-producten konden onderzoekers van de sectie Biotechnologie en Samenleving nu ook het werkelijke koopgedrag van consumenten vastleggen. Het onderzoek vond plaats in Nederland en een aantal Europese landen: Tsjechië, Estland, Duitsland, Polen, Slovenië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk
Toch gekocht
Slechts 30 procent van de ondervraagde consumenten zei het kopen van GM-producten te vermijden, maar 1 op de 4 van deze groep had toch een GM-product gekocht. Van de totale groep consumenten die producten met een GM-etiket hadden gekocht, dacht bijna de helft dat zij dat niet hadden gedaan; 20 procent van hen dacht van wel en 30 procent wist het niet.
Dat geeft aan dat sommige consumenten het etiket niet lezen (terwijl bijna 80 procent zegt wel te weten dat GM-producten gelabeld moeten zijn), of dat het hen eigenlijk niet kan schelen of ze wel of geen GM-producten kopen.
Geen issue
Het onderzoek laat zien dat enkel afgaan op wat mensen zeggen ten aanzien van GM-voedsel, onvoldoende basis geeft voor het maken van beleid, aangezien consumenten in de praktijk behoorlijk anders handelen. En het geeft aan dat het vermijden van GM-voedsel mogelijk toch niet zo’n issue is, aldus de onderzoekers van TU Delft.
Tekst: Ruben van Boekel, TU Delft
Beeld: Ellen Meinen