Agrifoodmonitor 2024: meer waardering voor varkens- en pluimveehouderij
Dat blijkt uit de antwoorden van ruim 3.500 ondervraagde Nederlanders die meededen aan de jaarlijkse Agrifoodmonitor. De monitor is samengesteld door onderzoekers van Wageningen Economic Research in opdracht van de Topsector Agri & Food.
Opvallend is dat de waardering voor zowel de varkens- als pluimveehouderij is toegenomen. Bij het begin van de Agrifoodmonitoring hadden beide sectoren nog een waardering van 4,2 op een totaalscore van 6. Deze is inmiddels gestegen 4,5 voor de varkenshouderij en 4,7 voor de pluimveehouderij. De stijging geeft aan dat de twee sectoren hebben kunnen laten zien, in weerwil van de negatieve campgagnes van de dierenrechtorganisaties, dat ze op gebied van milieu en dierenwelzijn stappen hebben gemaakt. Wel scoren deze twee veehouderijsectoren lager dan melkveehouderij, die een 5,2 als waarderingscijfer krijgt
Grotere bijdrage
Uit de jongste Agrifoodmonitor blijkt ook dat consumenten denken dat de agri- en foodsectoren een grotere bijdrage kunnen leveren aan een oplossing voor de klimaatverandering dan zijzelf. Consumenten staan er wel voor open om de agri- en foodsectoren te belonen voor de extra inspanningen die zij op dit gebied doen, zowel materieel als immaterieel.
Consument actiever betrekken
Van de agri- en foodsectoren waarderen de consumenten de tuin- en akkerbouw het meest, gevolgd door de melkveehouderij en de supermarkten. Daarna komen de voedingsmiddelenindustrie, visserij, pluimveehouderij en de varkenshouderij aan de beurt. Consumenten waardeerden deze laatste twee sectoren duidelijk hoger in vergelijking met zes tot tien jaar geleden. „Hoe hoger de betrokkenheid, des te belangrijker men de sector waardeert”, stelt onderzoeker Mariët van Haaster-de Winter. „Door consumenten (nog) actiever te betrekken bij sectoren, kan de waardering nog verder toenemen.”
Voedselzekerheid leeft niet
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het er gemiddeld redelijk mee eens zijn dat voedsel in de nabije toekomst in mindere mate beschikbaar zal zijn. Ze verwachten echter niet dat voedsel heel veel schaarser gaat worden. Het onderwerp is veel minder bekend dan klimaatverandering.
Van Haaster-de Winter vindt het wel belangrijk om consumenten bewuster te maken van dit thema. „Als consumenten zich bewuster worden van voedselzekerheid en klimaat, krijgen ze een beter inzicht in de uitdagingen en risico’s die gepaard gaan met de productie en het aanbieden van voedsel, zoals misoogsten of marktverstoringen. Dit verhoogde bewustzijn kan uiteindelijk leiden tot andere keuzes, zoals het kiezen voor klimaatvriendelijke producten. Het kan ook aanzetten tot steun voor (beleids-)maatregelen die gericht zijn op het verbeteren van landbouwtechnieken of het tegengaan van klimaatverandering.”
Meer vrijwillige inspanningen
Steeds meer bedrijven binnen de Nederlandse agri- en foodsectoren spannen zich vrijwillig in, meer dan wettelijk van hen wordt verwacht, om (verdere) klimaatverandering tegen te gaan. Zo valt verder in de monitor te lezen. Consumenten staan positief tegenover het belonen van deze vrijwillige inspanningen. Uit de monitor blijkt dat 59 procent van de ondervraagden in meer of mindere mate bereid is om de Nederlandse agri- en foodsector te gaan belonen voor hun vrijwillige inspanningen.
Social media
Belonen is niet alleen een materiële kwestie zoals het betalen van iets extra’s, iets wat 57,5 procent van de ondervraagden aangeeft acceptabel te vinden. Het kan ook anders. „De Agrifoodmonitor laat zien dat consumenten ook denken aan andere vormen van belonen. Actieve voorfinanciering zoals een abonnement op een voedselbox of een crowdfundingsactie zien consumenten het minst zitten, maar actief zijn op social media zoals likes geven bijvoorbeeld wel”, zegt Van Haaster-de Winter. „Online interactieve content, zoals video, podcasts en blogs die de dagelijkse realiteit van landbouw en voedselproductie belichten, kan mensen ook meer betrokken maken. Mensen verbinden zich vaak beter met verhalen dan met abstracte feiten of cijfers.”
Klik hier voor de hele Agrifoodmonitor.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief