Winkelschap belangrijkst bij vleesaankopen
Dit blijkt uit onderzoek van de Vion Consumer Monitor. Deze is erop gericht de vleeskoper en het aankoopproces van vlees beter te begrijpen. Het onderzoek - gehouden onder de 1.800 huishoudens uit het GfK panel - is dit jaar voor de tweede keer in Nederland uitgevoerd.
Cruciaal aspect
Een schone en nette vleesafdeling is net als in 2012 voor de consument een cruciaal aspect bij de aankoop van vlees. Dit is nog belangrijker dan versheid van het vleesproducten en een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Het onderzoek toont aan dat de consument het aspect ‘schone vleesafdeling’ per retailer zeer verschillend beoordeelt en zelfs vindt dat een aantal retailers de netheid niet op orde heeft.
Belang herkomst stijgt
De consument wordt in het onderzoek ook gevraagd naar het belang van de herkomst van vlees. De uitkomsten laten zien dat consumenten ten opzichte van 2012 meer belang hechten aan vlees van Nederlandse bodem. Ook is een forse stijging te zien in de wens naar informatie over de herkomst van vlees.
Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten positiever over vlees zijn dan het afgelopen jaar. Het aandeel consumenten dat vlees als onmisbaar onderdeel van de voeding beoordeelt is met ruim 10 procen gestegen. Daarnaast is een stijging te zien op zowel ‘vlees is het lekkerste onderdeel van de maaltijd’ als op de stelling ‘vlees is gezond’.
Tekst: Ruben van Boekel