Finalist ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’ in de spotlights
HBIVV Kandidaat 4: ‘Iedere varkenshouder kan steentje bijdragen aan sectorpromotie’
‘The Pig Story’ zag ongeveer vijf jaar geleden het levenslicht. „Sectorpromotie is van groot belang voor de toekomst van de varkenshouderij in ons land”, stelt Pleun Leeijen, dagelijks bestuurder bij de POV en vanuit die rol betrokken bij The Pig Story. „Door je eigen verhaal te vertellen, creëer je immers maatschappelijk draagvlak. Als POV vinden we het belangrijk om deze sectorpromotie zoveel mogelijk vorm te geven vanuit de ondernemers zelf. Zij kunnen het verhaal immers het beste overbrengen. The Pig Story-organisatie ondersteunt hen hier wel bij. Door het aanbieden van video’s die ze kunnen delen, het geven van speciale cursussen, et cetera. Ook is er een algemene Pig Story-website, zijn wij als organisatie actief op sociale media, plaatsen we advertenties en zijn we aanwezig tijdens evenementen.”
Te groot denken
Leeijen benadrukt dat er voor varkenshouders een heleboel mogelijkheden zijn om bij te dragen aan sectorpromotie. Bijvoorbeeld een eigen website bouwen, actief zijn op sociale media, boerderij-educatie aanbieden, een zichtstal realiseren, aanwezig zijn tijdens evenementen, enzovoorts. „Iedereen doet het op zijn eigen manier; daar ligt ook de kracht van ‘The Pig Story’. In de praktijk merken we echter dat ondernemers het vaak lastig vinden om te bepalen wát ze het beste kunnen gaan doen, welke vorm van promotie bij hen past. Daarbij denken ze dikwijls te groot, terwijl zeker niet iedereen meteen een zichtstal hoeft te openen. Je kunt ook op een ‘kleine’ manier het verhaal van de sector uitdragen. Iedere varkenshouder kan zijn steentje bijdragen, er is altijd wel een optie die bij je past.”
Chatbot
Om de drempel voor varkenshouders te verlagen en meer ondernemers te motiveren om aan de slag te gaan met promotie, werkt de organisatie aan een beslissingsondersteunende tool. „Dat betekent onder meer dat we een online chatbot gaan ontwikkelen en verspreiden. De eerste versie zal nog dit najaar worden gelanceerd. Dit computerprogramma stelt ondernemers diverse vragen, waardoor zij inzicht krijgen in welke vorm van promotie bij hen en hun bedrijf past. Daarnaast komt er een beknoptere, papieren variant met enkele vragen, die varkenshouders naar bepaalde opties leiden. Op dit moment zijn 60 varkenshouders actief betrokken bij The Pig Story. We hopen dat dit er door de ontwikkeling van de tool fors meer gaan worden.”
Meer maatschappelijke waardering
Leeijen hoopt ook dat de finaleplek bij ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’ ervoor zal zorgen dat het belang van sectorpromotie extra onder de aandacht wordt gebracht van varkenshouders. „Zodat meer ondernemers gaan nadenken wat zij kunnen doen. Uiteindelijk moeten we het toch sámen doen. Onlangs bleek uit WUR-onderzoek dat de maatschappelijke waardering voor de varkenshouderij nu hoger ligt dan zes tot tien jaar geleden. Daar heeft The Pig Story ongetwijfeld aan bijgedragen.”
Over ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’
Op 19 november aanstaande wordt ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’ bekendgemaakt. Zes finalisten dingen mee naar de titel. De winnaar wordt ondersteund met kennis en ervaring, om het idee verder uit te werken tot een implementeerbaar concept dat de sector naar een hoger plan tilt. Pig Business brengt de finalisten van ‘Het Beste Idee van Varkensland’ de komende periode voor het voetlicht.
Tekst: Ank van Lier
Beeld: POV