Verbod op gebruik veeprikker naar parlement gestuurd
Wiersma maakt geen uitzondering voor laag-voltage middelen als veeprikker
Wiermsa heeft dit najaar gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers namens veehouders, transporteurs en slachterijen. Alle sectorpartijen staan kritisch tegenover de maatregel en hebben hun bezorgdheid geuit, omdat zij vinden dat de sector in zijn geheel nog niet klaar is voor zo’n verbod.
Uit de overleggen komt ook dat er in de praktijk verschillende soorten veeprikkers worden gebruikt met een verschillend wattageniveau en dat er actief wordt getest op het effect op dierenwelzijn bij lagere wattages. Na deze gesprekken heeft de minster een demonstratie van laag-voltage stroomstootapparatuur bijgewoond. Ook is op wens van de sector een uitzondering hierop verder onderzocht. De minister gaat daar niet in mee. ‘Gezien de politieke wens van de Kamer voor een totaalverbod, is besloten om laag-voltage apparatuur niet mee te nemen als uitzondering in het verbod’, aldus Wiersma.
In een debat over het totaalverbod kwam de minister onder vuur te liggen, omdat ze eerst met de sector in gesprek wilde over de maatregel, terwijl een meerderheid in de Kamer, inclusief coalitiegenoten VVD, NSC en PVV, wel een verbod willen. Na een schorsing van het debat zegde de minister toe dat ze het voorstel naar de Kamer zou sturen. Daarmee haalde ze de kou uit de lucht.
Uitzonderingen
Er gelden hele specifieke voorwaarden voor het gebruik van deze veeprikkers. Volgens Europese regels moet het gebruik al zoveel mogelijk worden vermeden. Met het voorstel dat Wiersma naar de Kamers heeft gestuurd, wordt een verbod mogelijk binnen de Europese wetgeving. Dit betekent dat de maatregel alleen geldt voor volwassen varkens en runderen die zich bij het laden en lossen weigeren te verplaatsen. Een voorwaarde daarbij is dat dieren voor zich ruimte hebben om zich voort te bewegen. Ook moet het transport beginnen en eindigen op Nederlands grondgebied. Voor slachthuizen, die onder een andere EU-verordening vallen, geldt dit verbod niet.
Ook bij het laden en lossen van internationaal transport mogen elektrische drijfmiddelen worden gebruikt. Door de Europese verordening kan de nationale wetgever dit verbod niet instellen voor vervoer over onze landsgrenzen heen.
De Tweede en Eerste Kamer hebben een maand de tijd om opmerkingen te plaatsen bij de maatregel. Daarna zal het ontwerpbesluit aan de Raad van State worden voorgelegd.
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Tweede Kamer