Tjarda Klimp: ‘Strategie Vion gebaseerd op krimp varkensstapel’
In vier jaar tijd daalde het eigen vermogen van de Vion Food Group volgens het Financieel Dagblad van bijna 500 miljoen naar ongeveer 280 miljoen euro. In 2022 leed het vleesbedrijf een verlies van bijna 110 miljoen en 2023 sloot Vion af met een verlies van bijna 90 miljoen euro. In die periode zijn de schulden met zo’n vijftig procent toegenomen. CFO Tjarda Klimp geeft in het Financieel Dagblad aan: „In de cijfers van 2024 zullen in het nettoresultaat nog steeds veel herstructureringskosten zitten, maar dat voorzien we voor 2025 niet meer.”
Krimpen moet helpen
In 2022 werd consultant McKinsey door Vion gevraagd mee te denken over de strategie om het bedrijf er weer bovenop te krijgen. Krimpen moet helpen. Ruim tien jaar geleden deed het concern diverse overnames in Duitsland om daar een sterke positie te verwerven. Daar komt de onderneming mede na analyses van McKinsey op terug. De vleesverwerker stoot de Duitse activiteiten voor een belangrijk deel af en focust zich op productie in de Benelux.
Duurzame ketens
Klimp denkt dat de toegevoegde waarde van Vion zit in duurzaam opereren. „Afnemers van vlees zijn op zoek naar een manier om hun CO2-voetafdruk te verkleinen en daar kan het concern oplossingen in bieden. Het bedrijf beschikt over veel data rond de productie en is in staat om duurzame ketens op te zetten samen met boeren en retailers.”
Daarnaast moet het bedrijf aan de kosten werken. „We zijn bezig met een cultuurverandering. We worden platter, wendbaarder. We hebben de laatste twee jaar 150 miljoen euro aan kosten bespaard”, aldus Klimp in het Financieel Dagblad.
Tekst: Redactie Pig Business
Beeld: Vion
Bron: Financieel Dagblad