‘We willen ons als biologische varkenshouders meer laten zien’
De vereniging startte met acht leden in 1999. Door de jaren heen is de VBV hard gegroeid. De, toen prille, vereniging is opgericht om de belangen van de biologische varkenshouders te behartigen en het uitwisselen van kennis makkelijker te maken en heeft nu 80 leden.
De doelstelling voor de komende jaren is om VBV verder te professionaliseren en om de consument meer bekend te laten raken met de biologische varkenshouderij. De vereniging wil zich meer laten zien. „Er is een nieuwe website van de VBV waar veel informatie te vinden is over de biologische varkenshouderij”, laat voorzitter Neijmeier weten.
Boerderij-educatie en schoolklaasen
Naast dat er een oproep wordt gedaan om leuke foto’s in te sturen die mogen worden gedeeld op sociale media roept de vereniging varkenshouders op zich aan te melden als educatieboerderij voor onder andere het basisonderwijs. „Er zijn op dit moment twee biologische varkenshouders die schoolklassen ontvangen op hun boerderij. Dit moeten er echt meer worden. Op deze manier kunnen we kinderen en mensen juiste informatie geven over hoe het gaat op een biologische varkenshouderij.”
Mooiste krulstaart
Tot 2022 werd jaarlijks de verkiezing voor de mooiste modderpoel georganiseerd in samenwerking met Wakker Dier. Nu heeft de VBV een alternatieve verkiezing, namelijk de mooiste krulstaart. Dit jaar ontving de organisatie van de verkiezing 16 foto’s van krulstaarten. Van de 16 foto’s werden er drie genomineerd voor de mooiste krulstaart.
Uiteindelijk heeft Jan Samsom met de staart met strik de eerste editie van de mooiste krulstaart gewonnen. Anita Hoofs, onderzoekster bij Wageningen Universiteit, en Gerdien Kleijer, Landbouwadviseur, reikte de prijs uit aan Samsom. „Het is de bedoeling deze verkiezing jaarlijks terug te laten komen”, aldus voorzitter Neimeijer.
Bijtgedrag
Gastspreker Anita Hoofs nam de bezoekers mee in haar onderzoeken naar het bijtgedrag van varkens. Met praktische uitleg en tip werd de zaal geïnformeerd. „Er is niet één manier om bijtgedrag tegen te gaan, ieder bedrijf is uniek. Bijtgedrag is een uiting van ongenoegen. Of dit nou met tocht, voeding of verveling heeft te maken is bij ieder bedrijf verschillend”, zegt Hoofs.
Tekst: Esther Keijsers
Beeld: Ellen Meinen