Zembla onderzoekt macht van supermarkten
Supermarkten lijden volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte door de prijzenoorlogen vaak verlies op A-merken. Die worden onder de inkoopprijs verkocht. Rutte: „Dat compenseren ze met andere producten, zoals huismerken en natuurlijk met brood, groente en vleeswaren, daar wordt gewoon goed geld op verdiend.”
Leveranciers moeten volgens Rutte zo goedkoop mogelijk produceren, doen ze dat niet dan gaat Albert Heijn of Jumbo naar een andere fabrikant en dan kun je je fabriek wel dichtgooien. Omdat er maar een paar supermarktketens zijn die samen het grootste deel van de markt verdelen, kunnen ze fabrikanten onder druk zetten om tegen bodemprijzen te leveren.
Ten koste van volksgezondheid
Door de lage winstmarges op hun producten hebben sommige fabrikanten nauwelijks geld voor schoonmaak en investeringen. Dat gaat ten koste van de volksgezondheid en de veiligheid van de werknemers, zeggen bronnen uit de bakkerijwereld en de vleessector in Zembla.
John Klijn, FNV bestuurder voor de vleessector: „Onze supermarkten horen bij de goedkoopste van Europa en dat is niet voor niks.”
Bekijk de uitzending van Zembla op donderdag 9 januari om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2.
Tekst: Ruben van Boekel