Bezoekers positief over varkenshouderij
Volgens het GfK vindt een groeiend aantal mensen van 57 procent dat de Nederlandse varkenshouders trots mogen zijn op hun vak en bedrijf. Een groot deel van hen (31 procent) is van mening dat in Nederland op een eerlijke manier varkensvlees wordt geproduceerd.
Nieuwsgierig
De belangrijkste motivaties om een bedrijf wel te bezoeken zijn interesse in dieren, nieuwsgierig naar het werk en het leven op de boerderij of omdat het een leuk en gratis uitje is voor de kinderen. Door een bezoek stijgt het aantal mensen met een positieve mening over de sector van 70 procent naar ruim 90 procent. Daarbij geeft 90 procent van de bezoekers aan de geboden informatie objectief te vinden.
Geen interesse of geen tijd zijn de meeste gehoorde redenen waarom mensen geen bedrijf bezoeken. Slechts enkelen noemen het negatieve beeld dat zij van de varkenshouderij hebben. Bezoekers die wel komen, zijn vooral nieuwsgierig.
Boodschap beter
Dit is het derde jaar op rij dat het GfK dit onderzoek doet. De uitkomsten worden elk jaar positiever voor de varkenshouderij. GfK concludeert hieruit dat het varkens gratis en zonder afspraak varkenskijken op 26 varkensbedrijven bij steeds meer burgers bekend raakt. Hoe vaker en meer er wordt gecommuniceerd, hoe beter de boodschap blijft hangen.
Afgelopen jaar bezochten tijdens het Weekend van het Varken op 14 en 15 september 41.500 mensen een of meer varkensbedrijven, verspreid over Nederland. Dat is een groei van 4 procent bezoekers ten opzichte van het voorgaande jaar.
Tekst: Ruben van Boekel