
De volgende generatie in de varkenshouderij

De varkenshouderij van vandaag is anders dan gisteren en morgen is de sector niet te vergelijken met vandaag. Dit vraagt om andere ondernemers. En die staan klaar om het stokje over te nemen.
Binnen het gezin
Bij een volgende generatie denk je snel aan een zoon of dochter die de intrede doet in het bedrijf van de ouders. Een frisse wind met nieuwe ideeën, andere keuzes: “We gaan het anders doen”. “Best lastig, het gaat toch goed?” hoor je de ouders zeggen. Tegelijkertijd geeft deze vorm van ‘tegengas’ energie en scherpte in het bedrijf. Waarom maak je bepaalde keuzes? Voor welke toekomst ga je? De geschiedenis herhaalt zich, moeten ouders bekennen. Met het geven van ruimte aan de jonge ondernemer en respect en waardering voor het resultaat van de vorige generaties, komen mooie bedrijfsoverdrachten in de familie tot stand.
Buiten de familie
Maar ook jongeren buiten de familie doen hun intrede op bedrijven. Jongeren met volop motivatie om ervoor te gaan, moeten hun plek verdienen in de onderneming. Zij krijgen het niet in de schoot geworpen. Voor hen is het nog meer een uitdaging. De ondernemer van nu moet een buitenstaander toe laten. Ik zie voorbeelden waar een medewerker het vertrouwen wint met veel ambitie en passie. Daar volgt een traject uit van een gefaseerde overdracht. Niet altijd met een goed eindresultaat, als beide partijen verwachtingen en perspectief niet realistisch uitspreken.
Gastlessen
Vanuit mijn functie als bedrijfsadviseur varkenshouderij verzorg ik ook met regelmaat gastlessen. Dan zie je de studenten eerst nonchalant binnenkomen en in de schoolbanken zitten. Altijd weer een plezier om deze jongeren te prikkelen met een scherp verhaal en uit te dagen zodat ze in de actiemodus komen. Vaak tonen deze studenten in hun mindset een voorsprong op docenten. Dit belooft iets voor de toekomst.
Stagiaires
Wij zetten de deur open voor stagiaires, maar dan wel voor die met een eigentijds verhaal. Met regelmaat komen ze van buiten de sector, maar met een leergierige houding. Ze zijn geïnteresseerd in de behoeftes van de ondernemer en de noodzakelijke stappen voor de sector.
Studiegroepen
Bij studiegroepen met jonge toekomstige ondernemers, die we verspreid over het land organiseren, zie ik veel jonge ondernemers. Jongeren die elkaar iets te vertellen hebben. Geen beperkingen zien. Bang zijn voor niets. Ze moeten hun hoofd nog stoten, maar dat neem je ze niet kwalijk na enkele jaren met bovengemiddelde marktprijzen in hun korte ondernemersleven.
De volgende generatie geeft energie aan bedrijven en de sector. Een sector waar wij deel van uit maken. Waarin ik met mijn collega's binnen aaff van betekenis wil zijn.
Meer weten?
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over bedrijfsoverdrachten binnen of buiten de familie? Of wil je meer informatie over studiegroepen bij jou in de buurt. Neem dan contact op met één van onze specialisten.
Tekst: Frank Steenbreker