Pig Business hoog gewaardeerd vakblad
Gesprekken met collega’s / studieclubs en websites zijn ook belangrijke informatiebronnen voor varkenshouders. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde resultaten van MultiMediaMeter Varkens en Pluimvee 2014. In de ontvangstruimte van de Rondeelstal van familie Brandsen in Barneveld presenteerden Opraappers Communicatie en ReMarkAble communicatie de resultaten van hun onderzoek.
De onderzoekers mailden een enquête naar 1.902 varkenshouders, 395 vulden het onderzoek in. Aan het onderzoek deden zowel vleesvarkenshouders, zeugenhouders en gesloten bedrijven mee.
Specifieke vaktechnische bladen
De specifieke vaktechnische bladen zoals Pig Business worden het meest gewaardeerd door varkenshouders. De minder specifieke bladen als Nieuwe Oogst, Boerderij en GD Varken/Pluimvee worden duidelijk minder gewaardeerd.
De GD-bladen, de regiobladen van Agrio en Pig Business hebben een relatief groot bereik. Het is goed mogelijk om met een select aantal vakbladen de doelgroep te bereiken.
Informatieaanbod voor varkenshouders is verzadigd
Varkenshouders worden op vele manier voorzien van informatie. Geen van de vakbladen heeft een bereik van meer dan 70 procent, waarbij tijdgebrek de belangrijkste reden is om een vakblad niet te lezen. Daarnaast ontvangen varkenshouders in vergelijking met pluimveehouders veel e-mailnieuwsbrieven en is men minder positief over reclame-uitingen zoals bijsluiters.