Dijksma pakt ‘zwarte mest’ aan
Dat heeft zij gemeld in een brief aan de Tweede Kamer.
Dijksma wil onder meer dat vaste mest alleen mag worden vervoerd door een transportmiddel wat is uitgerust met AGR/GPS en dat automatisch een laad- en lossignaal geeft. Die apparatuur moet zijn bevestigd aan het eigenlijke transportmiddel waar de mest in zit, dus de container of oplegger.
Onafhankelijk monstername
Ook moet de vaste mest verplicht worden bemonsterd. Deze monsters worden niet langer meer genomen door intermediairs. Dijksma wil daarvoor onafhankelijke laboratoria aanwijzen. Die komen onder toezicht te staan van de NVWA.
Verder wordt er gekeken of de registratie van silo's en mestopslagen kan worden verbeterd, zodat onrechtmatigheden bij de overdracht van deze opslagsystemen beter kunnen worden opgespoord. Ook een verplichte stikstofadministratie (naast de bestaande fosfaatadministratie) voor intermediars wordt onderzocht.
Regels gelijk trekken
Bovendien wil Dijksma met Duitsland en België afspraken maken over de mesttransporten die over de grens gaan. Daarnaast wil zij zich in Europa sterk maken voor het gelijk trekken van de regels van mesttransporten.
Aanleiding voor deze extra maatregelen zijn de berichten, onder meer afkomstig van LTO, dat in bepaalde delen van het land 40 procent van de mest zwart wordt verhandeld. Volgens de staatssecretaris wordt deze uitspraak bevestigd door een vertegenwoordiger van loonwerkersorganisatie Cumela.
Zorgwekkend
Het is de staatsecretaris niet duidelijk hoe LTO en CUMELA het vermeende percentage ‘zwarte mest’ onderbouwen. Toch vindt Dijksma dat er een zorgwekkend beeld wordt geschetst en dat kan wat haar betreft niet zonder gevolgen blijven.
Meer informatie over de aangescherpte regelgeving rond mesttransporten is te vinden op de site van het ministerie van Economische Zaken.