‘Drastische openheid nodig bij voeding’
Volgens filosoof Bas Haring draaien voedselschandalen als Ehec, paardenvlees en het sterrenvlees van Vion vooral om vertrouwen. “Vertrouwen in voedsel is een ongelijkwaardig vertrouwen. Die van een klein individu tegenover een grote industrie. En dan is een klein probleempje zoals paardenvlees in rundvlees direct een groot probleem. Want er is niets mis met paardenvlees en je wordt er niet ziek van."
Drastische openheid
Doordat de sector te weinig transparant is, nodigt dat volgens Haring ook uit om vanuit de industrie soms een loopje te nemen met de regels. “Maar wat nu als er per ongeluk iets fout gaat? Dan moeten consumenten dat gewoon accepteren. Dat kunnen de mensen op straat erg slecht. Het leven is tegenwoordig erg beheerst, waardoor we moeilijker met fouten om kunnen gaan”, meent Haring.
Hij pleit daarom voor een drastische openheid vanuit de sector, zodat het niet langer onduidelijk is hoe iets wordt geproduceerd en dan vergeven burgers de sector hun fouten ook makkelijker.
Geen kleinschaligheid
Kleinschaligheid is volgens Haring, maar ook volgens fotograaf Henk Wildschut, geen oplossing. Wildschut exposeerde onlangs in het Rijksmuseum met een serie foto’s vanuit de primaire sector. “Ik heb mijn beeld van de landbouw drastisch moeten bijstellen. Mijn beeld was veel te nostaligisch. Kleine boeren zie ik nu als een soort Eurodisney; leuk voor de kinderen. Het echte voedsel komt ergens anders vandaan.”
Afstand verkleinen
De afstand tot voedsel is wel erg groot, dus daar moet de sector wel aan werken, meent Haring. Hij geeft als voorbeeld de leus die het op verjaardagsfeestjes nog goed doet: burgers weten niet eens meer waar de melk vandaan komt.
“Maar op datzelfde feestje vraagt niemand zich af waar de chip uit de I-phone vandaan komt. Daar heeft iedereen wel vertrouwen in. En gaat er een keer iets mis bij Apple, dan geeft het bedrijf opeens wel openheid over de productie. Zo zou dat ook met voedsel moeten gaan.”
Boeren kunnen daar ook aan bijdragen, door stallen open te stellen en bijvoorbeeld via socialmedia direct met de consument te communiceren en te laten zien wat er gebeurd. Zelfs Wakker Dier kan dan worden getrotseerd meent Mark Jansen van het CBL, zoals onlangs gebeurde met de discussie rondom de koekrik.