Tiny Schepers over vleesconcepten
Schepers gaf op de LIV in Venray een presentatie. Vijftien jaar geleden startte hij met het Heyde Hoeve concept.
„Heyde Hoeve varkens zijn van het Duroc ras. Dat levert mals, sappig en smaakvol varkensvlees op. Het Duroc varken kenmerkt zich door mooi gemarmerd vlees”, beweert Schepers. „Uit onderzoek blijkt dat consumenten een betere smaak en kwaliteit waarnemen van varkens van de Heyde Hoeve.”
Slager is ambassadeur
Heyde Hoeve varkensvlees is te koop bij verschillende slagers in heel Nederland en te bestellen op de website van de Heyde Hoeve. „Nederland heeft momenteel nog een kleine 2.000 slagers, dit aantal zal de komende jaren waarschijnlijk halveren. Heyde Hoeve wil bij 30 procent van de slagers in de schappen liggen over vijf tot tien jaar”, vertelt Schepers.
„Veel slagers in Nederland zijn zoekende hoe ze zich kunnen onderscheiden van retailers, dit biedt kansen voor concepten. De slager is de ambassadeur van ons concept, hij maakt reclame voor ons vlees.”
„Een retailer vraagt alleen, hoe kun je mij geld opleveren met je product. Een concept kost schapruimte, dat moet geld opleveren.”
Eigen verhaal
„Als varkenshouder is het belangrijk een eerlijk verhaal te vertellen, zonder dingen te beloven die je niet waar kunt maken. Wij houden de varkens in reguliere stallen en noemen dat richting consumenten.” Schepers benadrukt dat het niet makkelijk is om een succesvol concept te introduceren.