Vijf procent wil switchen van voerfabrikant
Melkveehouders zijn het meest trouw zijn aan hun voerleverancier; nog geen drie procent is over een jaar ‘waarschijnlijk niet’ of ‘zeker niet’ klant meer. Bij pluimveehouders is dit percentage, evenals bij de varkenshouder, vijf procent.
Grootschalig voeronderzoek
In totaal hebben bijna 1.000 veehouders, waarvan 171 varkenshouders tot nu aan het onderzoek meegewerkt. De ‘Voermonitor 2014’ is een grootschalig online voeronderzoek onder 17.500 rundvee-, varkens- en pluimveehouders en een initiatief van Geelen Consultancy. Vijftien voerleveranciers ondersteunen het initiatief.
De resultaten van het onderzoek moeten er voor zorgen ervoor dat voerleveranciers nog beter hun best moeten doen. Elke voerleverancier ontvangt een rapport hoe men functioneert in vergelijking met de gemiddelde voerleverancier op al deze aspecten. Het onderzoek wordt elk jaar herhaald, zodat voerleveranciers vrij snel kunnen zien op welke aspecten voortgang is geboekt en op welke aspecten juist niet.
Woensdag 2 april ontvangen veehouders nogmaals de digitale vragenlijst en kunnen ze deze, die dit nog niet hebben gedaan, invullen.
Tekst: Ruben van Boekel