ABN Amro wil meer agrarisch krediet verlenen
De bank raakte enkele jaren geleden een deel van zijn agrarische klanten kwijt, toen van de Europese Commissie een deel van de mkb-klanten verkocht moest worden. Daar zaten veel boeren tussen. Uiteindelijk was het Deutsche Bank die de klanten van ABN Amro overnam. De Duitse bank kondigde twee jaar geleden aan weinig potentie meer te zien in de mkb-klanten.
Niet te weinig kapitaal
Topman Gerrit Zalm liet onlangs weten dat er ruimte is voor kredietverlening. Op vragen antwoordde hij: „Er is dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar bij de bank meer ruimte om krediet te verstrekken”, zo zei hij. „Maar zo makkelijk als het ging in 2005 en 2006 zal het nooit meer worden.”
Berntsen: „We hebben geen beperking opgelegd gekregen ten aanzien van kredietverleningen. Het zal niet voorkomen dat we een financieringsaanvraag weigeren omdat we te weinig kapitaal hebben.”
Wel zal de directeur kijken naar de kansen op toekomstig rendement. Daarbij speelt de ondernemer in kwestie een centrale rol. „We moeten vertrouwen hebben. En het zal de ondernemer zijn die het moet doen.”
Tweede plek
ABN Amro heeft met een marktaandeel van 15 procent in de agrarische sector een tweede plek. En heeft daarmee een sterke financiële band met zo’n 12 procent van het aantal agrarische bedrijven. „We zitten vooral bij grotere, jongere boeren en tuinders.”
De laatste twee jaar heeft de bank er steeds zo’n driehonderd nieuwe agrarische klanten bij gekregen. „Het zijn lange trajecten, dus dat aantal is best omvangrijk”, stelt Berntsen vast.
Volgens Berntsen heeft ABN Amro geen doelstelling dat het wil groeien van 15 naar 20 procent marktaandeel in de agrarische sector. „Het nastreven van gezonde groei is belangrijker dan die 20 procent halen”, besluit Berntsen. „We jagen geen bepaald percentage na.”
Tekst: Ruben van Boekel