Social media-actie voor meer jongeren in de stal
'Zullen we komende week met zijn allen foto's plaatsen op Instagram, Facebook en Twitter van onze en andere (school)kinderen, die in de stal aan het helpen zijn met de varkens?' aldus de Facebook-oproep van de Brabantse varkenshouder deze week. Vogels wil alle foto’s en filmpjes verzamelen en deze bundelen op de website van Varkens Vandaag - de pr-organisatie voor de varkenshouderij - waar de varkenshouder vanaf het begin af aan bij is betrokken. Ook roept hij collega’s op om de foto’s en video’s, die andere varkenshouders plaatsen, te delen op eigen sociale media. „De eerste foto’s zijn al binnen”, zegt Vogels.
Vakantiewerk in kraamstal
De Brabantse varkenshouder trekt het zich aan dat werken in de varkenshouderij bij jongeren een negatief imago heeft. „Terwijl de jongeren die bij ons, al dan niet als vakantiehulp werken, het fantastisch vinden. Zo heb ik momenteel een 18-jarige meisje, dat haar vakantiebaan achter de kassa in de supermarkt heeft ingeruild voor vakantiewerk in de kraamstal bij onze zeugen biggen. Zij vindt dit werk veel leuker dan achter de kassa zitten.”
Zoals met veel dingen, geldt volgens Vogels ook hier het bekende gezegde: onbekend, maakt onbemind. „Zodra mensen kennismaken met de varkenshouderij, zijn ze bijna altijd heel positief.” De varkenshouder wil met zijn foto-actie dan ook een positieve impuls geven aan het aantrekken van meer jongeren in de varkenshouderij. „Door het delen van mooie foto’s en filmpjes kun je de prachtige kanten van ons vak laten zien”, meent de varkenshouder.
Werken aan imago
„Ik hoop dat veel varkenshouders gehoor gaan geven aan de oproep”, zegt Vogels. „Het lijkt misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar vergeet niet: vele druppels maken de plaat wel minder gloeiend. Werken aan een beter imago voor de varkenshouderij, moeten we met zijn allen doen. Ik probeer varkenshouders daar dagelijks van te doordringen. Wij zijn met zoveel meer dan onze kritische volgers. Als we de krachten bundelen en samen optrekken, dan kunnen we heel veel bereiken en ook vaker positieve publiciteit krijgen.”
Varkenshouders die foto’s en filmpjes delen op social media kunnen dat doen met de hashtag #vakantiehulp. „Het gebruiken van zo’n hashtag maakt de actie beter vindbaar op social media en iedereen die op die hashtag klikt, krijgt dan meteen alle foto’s en filmpjes te zien. In het mooiste geval worden we trending topic”, aldus Vogels.