Varkensvlees populairst op de barbecue
Dat blijkt het uit het Nationale BBQ Onderzoek van onderzoeksbureaus Motivaction en Activate & Co. Het barbecue-onderzoek werd dit jaar voor de vierde keer gehouden in Nederland en voor de eerste keer in België. In België zijn braadworst (55 procent) en spareribs (43 procent) het meest populair, in Nederland hamburgers (70 procent) en speklapjes (53 procent). Bij de zuiderburen doet de BBQ’er zich vaak ook nog eens te goed aan lamsvlees, kebab en merguez, terwijl in Nederland de karbonaadjes, varkensfilet en shaslick op hun bereiding liggen te wachten.
BBQ-plezier
In zowel Nederland als België is het plezier dat men aan barbecueën beleeft groot. De meest recent bijgewoonde BBQ wordt in Nederland met een 7,7 beoordeeld, in België zelfs met een 7,9. Omgekeerd is de groep die helemaal niets met dit fenomeen heeft in beide landen zeer klein. In België gaat het om 6, in Nederland om 7 procent van de consumenten.
Wat barbecuekunsten betreft, geven de ‘grillmasters’ zich in Nederland een gemiddeld een rapportcijfer van 6,3. Belgen vinden zichzelf iets minder goed. Zij waarderen hun grillkunsten met een 6,2. Mannen zijn overigens overtuigder van hun barbecuekwaliteiten dan vrouwen. Zij gaven zichzelf een half punt hoger dan dat de vrouwen deden.
Verschillen aanbod BBQ groot
Het plezier op een gemiddelde BBQ is in beide landen even groot, het aanbod op die BBQ is toch wezenlijk anders. In Nederland ligt er beduidend vaker kip op de grill, en worden er ook meer vegetarische vleesvervangers ingekocht. In België doet men veel vaker iets met aardappels en/of groente dan in Nederland.
Tekst: Caroline van der Plas
Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!
Beeld: Reinout Burgers
Bronnen: Motivaction, Activate, Co.