‘Brijvoer moet bij je passen’
Varkens vreten steeds meer brijvoer. Het is een mengsel van mengvoer, vaste en vloeibare bijproducten en water. Dit mengsel wordt op de veehouderij aangemaakt en daarna aan de dieren gegeven. De populariteit van brijvoer stijgt. Daar staat wel tegenover dat het aanbod aan brijvoerproducten gestaag afneemt. In 2005 was 3,6 miljoen ton beschikbaar, in 2016 3,1 miljoen ton en afgelopen jaar nog 2,9 miljoen ton. „De reststromen zullen blijven, maar het aanbod neemt niet toe. „Bovendien komen steeds meer partijen op de markt die ook interesse hebben in deze reststromen. Bijvoorbeeld eigenaren van biovergisters. Een varkenshouder ondervindt daardoor steeds meer concurrentie”, waarschuwt Sjaak Rutten van Voergroep Zuid tijdens de Pigbusiness-bijeenkomst in Nederweert-Eind.
Reden van overstap
De reden om over te stappen op brijvoer en te investeren in een brijvoerinstallatie/-keuken zijn heel divers: vergaande automatisering, verlagen van de voerkosten, verwerken van gewassen van eigen land, betere rantsoenen en/of de mogelijkheid om te kunnen fermenteren. „Los van deze mogelijke voordelen is het belangrijkste dat brijvoer bij jou als persoon past”, houdt Sjaak Rutten de aanwezige varkenshouders voor. Aspecten waar een varkenshouder rekening mee moet houden bij een overstap op brijvoer zijn o.a.: de storingsgevoeligheid van de installatie, circa 10 procent extra ruimte nodig, meer arbeid, hogere stroomkosten en tussen de 0,1 m3 en 0,3 m3 hogere mestproductie per plaats. Volgens Rutten zal de persoon die met brijvoer wil gaan werken, analytisch en probleemoplossend moeten denken en handelen. Verder dient hij stressbestendig en goed technisch onderlegd te zijn.
Rendabel
Of een investering in de brijvoerinstallatie en -keuken renderen, is moeilijk te bepalen. Er worden immers tal van systemen met tal van capaciteiten op de markt aangeboden. En ieder bedrijf is bovendien anders. Volgens Rutten toont een vergelijking van de top 25 brijvoer- t.o.v. de droogvoerbedrijven, een voordeel van 14,64 euro per ligplaats bij brijvoer. Voor de top 25-bedrijven met 8.000 ligplaatsen is dat 17,97 euro bruto voordeel per ligplaats bij brijvoer ten opzichte van droogvoer. Onder de 3.000 ligplaatsen is overstappen op brijvoer veelal niet interessant. Pas boven de 4000-4500 ligplaatsen wordt het interessant. „Maar het blijft maatwerk en het moet bij je passen”, onderstreept Sjaak Rutten van Voergroep Zuid nogmaals.