Voorlichting bepalend bij keuze voerfabrikant
Het onderzoek is uitgevoerd door agrarisch marktonderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen. In totaal hebben meer dan 2.000 veehouders de online vragenlijst ingevuld.
Op de vraag wat de belangrijkste redenen zijn waarom men klant is van een bepaalde voerleverancier noemt men veruit het meest ‘bedrijfsbegeleiding en voorlichting (56 procent)’. Op afstand gevolgd door ‘vertrouwen (38 procent)’ en ‘mengvoerkwaliteit (32 procent)’. ‘De prijs van het voer’ is door minder dan 20 procent van de veehouders genoemd als een reden waarom men klant is. Veehouders mochten maximaal drie redenen aanklikken.
Vijftien deelnemende voerleveranciers
Verder heeft elke veehouder in het onderzoek zijn eigen leverancier beoordeeld op een veertigtal aspecten. De vijftien deelnemende voerleveranciers hebben inmiddels een rapport ontvangen met hierin de eigen scores in vergelijking met de gemiddelde voerleverancier.
Er zijn voerleveranciers die vrijwel op elk aspect hoger scoren. Hiermee leggen zij de lat hoog voor die leveranciers die op de beoordeelde aspecten onder het gemiddelde hebben gescoord. Ook de mogelijke overstapredenen verschillen vaak per voerleverancier.
De bedoeling is om de ‘VoerMonitor’ jaarlijks uit te voeren, zodat de voerleveranciers zien op welke aspecten men vooruitgang heeft geboekt en op welke aspecten minder of helemaal geen vooruitgang.
Tekst: Ruben van Boekel