Vion wil lange termijn afspraken met boer
Hij denkt dat de invoering een geleidelijk proces is, wat niet abrupt gebeurt. De CEO van Vion deed zijn uitspraken maandagavond tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Pigture Group in Arnhem. Herkemij verwacht zeker niet dat alle varkenshouders hier op zitten te wachten, maar hij hoopt dat een deel zich bij zijn ideeën aansluit. Zijn hoop is tweederde van de varkenshouders mee te krijgen.
Volgens hem is hun huidige concept Good Farming Star een goed voorbeeld van de weg die Vion verder wil inslaan. „We krijgen nu regelmatig telefoontjes van foodbedrijven die vlees van Good Farming Star willen.” Het concept van Vion telt nu 190 deelnemers. Herkemij signaleert hiervoor ook bij varkenshouders een toenemende belangstelling.
Retail krom gelachen
Ondertussen werkt Herkemij druk aan het herwinnen van het vertrouwen van de boer. „We gaan nu werk doen wat de afgelopen acht jaar is blijven liggen. De aandacht lag teveel bij Vion Ingredients. We gaan ons nu weer richten op het slachten.”
De nieuwe topman heeft zich de eerste maanden bij Vion verbaasd over de handelsmentaliteit in de varkensvleesketen. „Iedereen is de varkens door de keten aan het duwen. En dan zeggen we uiteindelijk tegen de retail: ‘jullie moeten dit en jullie moet dat’. De retail moet helemaal niks. Die hebben zich krom gelachen.”
Volgens hem moet je daarom stoppen met het duwen van de varkens door de keten. „De enige manier om een hogere prijs te krijgen, is merken gaan ontwikkelen en die gaan laden met een verhaal, smaak en vertrouwen.” Herkemij weigert te geloven dat de keten de consument niet kan verleiden tot het betalen van hogere prijzen voor varkensvlees. „We moeten alleen de consument heropvoeden.”
Holland als merk
Voor de binnenlandse markt voorziet hij meer differentiatie in varkensvlees. Voor de export heeft hij andere strategieën. Zo denkt hij na over het nadrukkelijk promoten van de nationale herkomst. „Holland is een fantastisch merk, alleen je moet het gaan laden.”
Verder wil de nieuwe topman graag ook buiten Europa kijken naar de afzetmogelijk voor varkensvlees. „Misschien moeten we onze focus ook meer verleggen naar de afzet van niet-versproducten. Als we niet vers hoeven te leveren, kunnen we andere internationale markten aanboren.”
Tekst: Ruben van Boekel