Tim van der Mark zet zich bij NAJK in voor beter verdienmodel veehouder
Tim van der Mark heeft samen met zijn ouders een varkenshouderij in de Middenbeemster (NH). Het varkensvlees wordt onder de merknaam Beemsterlant’s Varken als streekproduct verkocht aan slagers.
Eerlijke prijs
De varkenshouder ziet pijnpunten in de kleine winstmarges van zijn sector en wil zijn pijlen richten op het verbeteren van het verdienmodel. „Een eerlijke prijs voor een goed product, daar streef ik naar. We moeten als jonge boeren openstaan voor veranderingen op ons bedrijf, maar het is wel van belang dat die veranderingen betaald worden door de maatschappij en dat we een rendabel, werkbaar bedrijf kunnen voortzetten.”
Beter imago
Door de locatie en de opzet van het bedrijf heeft Van der Mark veel contact met burgers, hij weet wat er speelt en hoe er gedacht wordt over zijn sector. Daarom wil hij samen met de jonge boeren het imago van de sector verbeteren: „Laat zien wat je doet, vertel je verhaal en haal onwetendheid weg bij de consument.”