LTO Nederland start campagne #watkrijgtdeboer
LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders. Daarom start de belangenbehartiger de campagne #watkrijgtdeboer waarmee inzichtelijk wordt gemaakt hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. LTO laat, aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Wageningen, zien welk deel van de supermarktprijs uiteindelijk terechtkomt bij boer of tuinder.
In het geval van een pak melk van 0,90 euro is dit zo’n 0,33 euro. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt 1,30 euro kost, gemiddeld 0,14 euro. Leghennenhouders ontvangen voor 10 middelgrote scharreleieren 0,80 euro, terwijl de consument daarvoor 2,24 euro afrekent.
Scheve situatie
LTO Nederland wil met de online campagne #watkrijgtdeboer aandacht voor deze ‘scheve situatie’ waarvan veel consumenten geen weet hebben. Het inkomen van boeren en tuinders staat al jaren onder druk terwijl de kostprijs oploopt.
De consument wil niet alleen voedsel dat er mooi uitziet en kwalitatief hoogwaardig is, maar is ook steeds meer geïnteresseerd in de wijze waarop voedsel is geproduceerd. Duurzaamheid en diervriendelijkheid staan hierbij voorop. Boeren en tuinders kunnen hier aan voldoen, maar daar horen investeringen bij die de kostprijs verhogen. Deze extra kosten krijgen boeren en tuinders nu (nog) niet terugverdiend in de keten. Hoe dit komt, maakt deze campagne inzichtelijk.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: LTO Nederland