Verkoop concept varkensvlees stijgt licht
Het marktaandeel voor concept varkensvlees groeide daardoor van 25,7 procent in 2012 naar 28,4 procent in 2013. Veruit het meeste concept varkensvlees verkochten supermarkten, voor 204,3 miljoen euro ten opzichte van 191,3 miljoen euro in 2012. Dit is een stijging van 6,8 procent.
Consumenten kochten voor 738,3 miljoen euro aan varkensvlees in 2013 ten opzichte van 763,0 miljoen in 2012. Een daling van 3,2 procent. Net als bij veel andere vleessoorten daalden ook de verkopen van varkensvlees in 2013.
Minder vlees
De Nederlandse consument at minder vlees in 2013, maar wel meer vlees van vleesconcepten. Hij besteedde in 2013 in totaal 453,9 miljoen euro aan concept vlees, 7,8 procent meer dan in 2012. Het marktaandeel conceptvlees in alle gemeten kanalen steeg van 8,4 procent naar 9,1 procent.
In de supermarkten steeg het marktaandeel van 9,4 naar 10,3 procent. In de buitenhuishoudelijke markt krijgt vlees, vleeswaren en vleesvervangers van concepten geen voet aan de grond. Het marktaandeel daalde nog verder van 1,6 naar 0,9 procent.
Vlees
Na de spectaculaire groei van vlees met een keurmerk in 2011 en 2012, als gevolg van een vervangingsstrategie bij enkele grote supermarkten, vlakte de groei in 2013 af naar 7,8 project. De stijging was vooral te danken aan scharrelkip met 1 ster Beter Leven in de supermarkten.
Kalfsvlees en rundvlees verloren licht terrein, terwijl varkensvlees met één of twee sterren Beter Leven en Milieukeur het verdringingseffect bij biologisch varkensvlees (min 14,4 procent) ruimschoots compenseerden. Ook kiest ruim één op de drie Nederlanders ervoor om niet elke dag vlees te eten.
Rechtstreekse verkoop kansrijk
De vleesschandalen in 2013 hebben nauwelijks invloed gehad op het koopvolume van de consument. Uit onderzoek blijkt wel dat de consument steeds meer behoefte heeft aan informatie over het product dat hij koopt. Daardoor krijgen nieuwe concepten een kans, zoals het groeiend aantal boeren dat rechtstreeks of via internet duurzaam vlees aanbiedt aan de consument.
Deze gegevens blijken uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken vandaag naar de Kamer stuurt. Hieronder staat het complete rapport. Op pagina 37, 38 en 39 staan de bestedingen aan (varkens)vlees in Nederland.