LEI-aanbevelingen voor succesvol vleesconcept
De aanbevelingen die het LEI maakt zijn onder meer dat varkenshouders die interesse hebben in 'Vlees van Morgen', met producentenorganisaties aan de slag moeten gaan. „Is zowel richting slachterij als retail een no-regret optie. Kijk hoe je de 'Vlees van Morgen' specificaties zo goed en goedkoop mogelijk kunt realiseren en kijk hoe je richting de consument met 'Vlees van Morgen' de communicatie kunt herstellen. Maak hier in een public-relations service contract afspraken over met de andere partijen”, aldus het rapport.
Langetermijnstrategie
NGO’s moet concepten actief ondersteunen. Voor de retailers adviseert het LEI dat zij zich realiseren dat verantwoord produceren samengaat met verantwoord consumeren en dus een verantwoord aanbod in de schappen. „Bezin je op je langetermijnstrategie: hoe snel wil je naar communicatie met consumenten?”
De slachterijen moeten zich concentreren op hun rol in vierkantsverwaarding; die functie kan en wil geen enkele partij overnemen. Ze moeten nadenken over een hybridemodel (qua vergoeding) waarin er over een deelstroom minder zeggenschap is, terwijl er wel financiële verantwoordelijkheid is voor de rest. Daarnaast is het belangrijk dat controle van reguliere en duurzame stromen geregeld wordt. Via volledige tracing and tracking. Garandeer met up-to-date ICT volledige traceability, ook voor de consument.
Geregelde afzet
Aan de veevoerfabrikanten geeft het LEI een aanbeveling om samen met de slachterijen mee te kijken hoe 'Vlees van Morgen' kan worden ingevuld in een integratiemodel met bedrijven die je financiert en niet wilt laten beëindigen. Veevoerfabrikanten kunnen daarnaast via de buitenlandse vestigingen actief het tot stand komen van internationale labels ondersteunen.
Als laatste richt het LEI zich op de banken. „Leg in de financiering de nadruk op een geregelde afzet van vlees en mest. Kijk of investeringen in bedrijven om het 'Vlees van Morgen' of merkconcepten te financieren zijn, eventueel ook met nieuwe financieringsvormen als crowdfunding waarbij ook de burger wordt betrokken bij de afwegingen in de productie.”
Bekijk hier het rapport ‘Waardevolle perspectieven voor vlees’