Agrarische sector niet gevoelig voor crisis
Dat stelt de Sectorupdate Agrarisch van ABN AMRO. Dit komt volgens de financiële instelling niet alleen doordat de markt voor agrarische producten weinig conjunctuurgevoelig is, maar vooral doordat twee derde van alle agrarische producten wordt uitgevoerd. Hierdoor is sprake van minder afhankelijkheid van de Nederlandse economie.
Minder vraag naar varkensvlees
Binnen de vleesveehouderij ziet de bank met name een toename van het aanbod van pluimveevlees. Hierdoor neemt de exportwaarde af, maar is er nog altijd een lichte groei. Over 2013 steeg het aanbod met ruim 3,5 procent. Pluimveevlees is gewild, vanwege het relatief goedkope imago en de vele toepassingsmogelijkheden. De vraag naar overig vlees neemt licht af. Varkenshouders zagen het volume in 2013 met 0,8 procent dalen.
Nieuwe kansen lijken gezocht te moeten worden buiten Europa. China lijkt hierbij een logische groeimarkt, maar ook Noord-Amerika lijkt een interessante regio nu er nieuwe akkoorden zijn gesloten over de export van vlees naar deze regio. Voor 2015 verwacht ABN AMRO een stabilisatie van het aanbod, mede doordat de economische situatie binnen Europa lijkt te herstellen. Doorgaans is dit een teken van oplopende vraag naar varkens- en rundvlees.
Top 3
Vrijwel alle branches in de agrarische sector lieten in 2013 exportgroei zien. ABN AMRO verwacht dat dit ook in 2014 het geval is. Van de totale export van agrarische producten bleef bijna 80 procent in 2013 binnen de Europese Unie, met Duitsland (33 procent), België (14 procent) en het Verenigd Koninkrijk (12 procent) in de Top-3.
Toenemende welvaart
De belangrijkste kansen op groei doen zich voor in Oost-Europa en Azië, als gevolg van toenemende welvaart en de groeiende wereldbevolking. Ging in 2005 nog slechts 4,8 procent van de totale agrarische export naar Oost-Europa, vorig jaar was dit 6,5 procent. De belangrijkste exportlanden in deze regio zijn Rusland en Polen, samen goed voor 54 procent van de export naar Oost-Europa.
Hoogwaardige producten
Het Aziatische aandeel in de totale export is met bijna 8 procent - in vergelijking met 4,9 procent in 2008 - substantieel. Vooral de groei in China en Hongkong draagt bij aan de groei van de export naar Azië. Voor 2014 en 2015 verwacht ABN AMRO dat de groei in Oost-Europa en Azië op een vergelijkbaar niveau zal doorzetten, doordat Nederlandse producenten in staat zijn om kwalitatief hoogwaardige producten van uniforme kwaliteit te leveren.
Tekst: Annemarie Gerbrandy
Opgegroeid als burgermeisje met boerenbloed, maar al 25 jaar woonachtig op een melkveebedrijf. Journalist in hart en nieren, met een passie voor de land- en tuinbouw. Gaat graag 'de boer op'. Houdt ook van hardlopen.
Tekst: ABN Amro
Beeld: Susan Rexwinkel