Vleesvervangers ook in Verenigde Staten in opmars
Beyond Meat maakt in de VS naam als producent van vleesvervangers op basis van planten. Volgens testpanels en consumenten doen de hamburgers van Beyond Meat qua vorm, smaak en gevoel niet onder voor de echte Amerikaanse hamburgers. Het 'nepvlees' is vervaardigd van verse, plantaardige ingrediënten. Bonen zorgen voor de proteïnen in de burger en rode bieten geven het product een vleesrode kleur. Beyond Meat wil nu 100 miljoen dollar kapitaal vergaren op de techbeurs Nasdaq. Daarmee hoopt het bedrijf haar groeiplannen te kunnen verwezenlijken. Om er zeker van te zijn dat deze missie slaagt zijn de financieel directeuren van Twitter en Coca-Cola aangesteld in de raad van bestuur. Eerder investeerde Bil Gates en Leonardo di Caprio in Beyond Meat.
Forse omzetstijgingen
Door het minieme verschil met de vleeshamburgers zijn de Beyond Meat-hamburgers in het land van Trump inmiddels uitgegroeid tot een kleine sensatie. Dit tonen ook de omzetcijfers. Ten opzichte van 2016 verviervoudigde de omzet in 2017 bijna: in 2016 bedroeg de omzet 8,8 miljoen dollar en in 2017 steeg deze naar 32 miljoen dollar. In de eerste negen maanden van 2018 steeg de omzet verder tot 56 miljoen dollar. Winst maakt het bedrijf nog niet. Volgens het AD heeft Beyond Meat intussen een heel productengamma ontwikkeld. Zo zijn nu ook stukken nepvlees verkrijgbaar die smaken als kip, worst of rund. Het bedrijf is nu voornamelijk actief in Amerika. Volgens de Financial Times wil Beyond Meat vanaf 2020 vaste voet aan wal krijgen in Europa gevolgd door Azië.
20 procent marktaandeel
Tyson Foods verwacht dat de plantaardige vleesvervangers over 25 jaar een marktaandeel hebben van 20 procent op de vleesmarkt. Voor Tyson reden om fors te investeren in het Amerikaanse Beyond Meat. De opmars van Beyond Meat is voor Cargill aanleiding kapitaal te pompen in het kweekvlees van Memphis Meats. Dit bedrijf, waarin ook Unilever participeert, ontwikkelt imitatiebiefstuk.
Tekst: Guus Queisen
Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.
Beeld: Beyond Meat
Bronnen: Beyond Meat, Algemeen Dagblad