‘Communicatie door boeren moet verdienmodel worden’
Zij is samen POV-voorzitter Linda Janssen, LLTB-bestuurslid Mark Tijssen, CDA-statenlid Rudy Tegels, directeur Agrarische Bedrijven Pierre Berntsen (ABN AMRO) en melkveehoudster en milieukundige drs. Henny Verhoeven, op 12 december tafelgast tijdens de Jaarspecial van Pig Business ‘De varkenswereld draait door’ bij Ons Boerenerf in Nederweert-Eind.
Bouwers: „Maatschappelijk draagvlak is essentieel. Hiervoor is het nodig dat varkenshouders, meer dan nu, transparant zijn over wat er in de varkenshouderij gebeurt. Ik hoop dat dit in de toekomst een deel van het verdienmodel van de varkenshouder wordt, zodat de kosten die hiervoor gemaakt worden, ook terugkomen bij de boer.”
Zorgen
Bouwers maakt zich zorgen over het maatschappelijk draagvlak voor de sector en de politieke besluitvorming op dit gebied. Hoe politiek en maatschappij over je denken, is bepalend voor de ontwikkelingsmogelijkheden voor jonge varkenshouders. Als bestuurder van de NAJK en als vicevoorzitter van de Europese Raad voor Jonge Boeren CEJA wil Bouwers graag samenwerken met andere varkenshouders op het gebied van sectorcommunicatie.
Om bestaansrecht te behouden voor de varkenshouderij is het volgens Bouwers belangrijk dat de varkenshouderij aansluit bij de marktvraag. „Ontwikkelingen, zowel binnen als buiten de sector, gaan heel snel. We kunnen nu bijvoorbeeld niet overzien op welke termijn kweekvlees betaalbaar wordt, of wat we onze dieren in de toekomst zullen voeren. Er zijn immers veel externe factoren waar dit van afhankelijk is.”
Bestaansrecht
Bouwers hoopt dat er over een aantal jaren nog steeds bestaansrecht is voor de varkenshouderij in Nederland. „Zowel groot- als kleinschalig, biologisch, in een concept of gangbaar. Ik denk dat iedere varkenshouder op een eigen manier zijn of haar kostprijs beheersbaar moet houden. Waar sommige ondernemers zullen kiezen voor bijvoorbeeld klassieke rassen, met huisverkoop of een bijzonder concept, zullen andere door verdere specialisatie en ontwikkeling succesvol kunnen zijn. Ik verwacht dat de prognose van Rabobank zoals onlangs geschetst, nog zo’n 1.000 varkenshouders in Nederland in 2030, correct is. Dit zullen hopelijk verschillende typen ondernemers zijn, die draagvlak vinden voor hun manier van ondernemen in de markt.”
Vleestaks
Een vleestaks ziet Bouwers niet zitten. „Vlees duurder maken door een belasting vind ik zelf niet solidair. Op deze wijze worden bevolkingsgroepen met lagere inkomens onevenredig hard geraakt. Daarnaast ken ik de politiek inmiddels helaas als onbetrouwbaar op dit gebied. Een afspraak dat belastinggeld een-op-een terugkeert in de sector, biedt geen garantie. Als we de consument willen laten zien waarom we welke keuzes maken en wat de mogelijkheden zijn wanneer het gaat om vleesconsumptie, zullen we ook vooral zelf in de lead moeten zijn.”
Macht supermarkt
Om de macht van de supermarkten op het gebied van prijsvorming te doorbreken, moet volgens de jonge varkenshoudster meer worden samengewerkt. „Zowel in de primaire sector, bij ondernemers onderling, als bij producentenorganisaties moeten de mogelijkheden hiervoor worden uitgebreid. Het is zaak dat we dit blijven agenderen bij de overheid, zodat we als primaire producenten meer te zeggen krijgen in de keten.”
Tekst: Caroline van der Plas
Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Eigen verslaggeving