Vion wil minder arrogant worden
De blauwe en groene ellips in het vernieuwde logo vormen samen een hart. De lijnen zijn ronder en de naam is in kleine letters geschreven. Het is zeker niet de grootste verandering bij Vion, maar wel een die volgens Herkemij de nieuwe richting van het bedrijf benadrukt. Het logo is vriendelijker geworden en de afgeronde vormen staan voor partnerschap en solidariteit.
Samenwerking
Herkemij, die in januari benoemd werd als CEO van Vion, presenteert een half jaar later de nieuwe strategie van het bedrijf. Samenwerking is het sleutelwoord. Met boeren, die hij voor langere tijd aan het bedrijf wil binden met vaste contracten, maar ook binnen het bedrijf zelf. “Het oude Vion was een verzameling bij elkaar gekochte slachterijen waar geen enkele synergie tussen zat”, schetst hij de situatie die hij een half jaar geleden aantrof.
“Ingredients was de grote winstmaker en kreeg alle aandacht, maar naar de slachterijen werd niet omgekeken.” Hij schetst hoe de bedrijven er allemaal een eigen administratie op nahielden en hoe ICT-systemen niet met elkaar samenwerkten.
Markt- en boergericht
Dat gaat veranderen. Het nieuwe Vion bestaat uit drie divisies gegroepeerd rond producten. Er komt een divisie Rundvlees, een divisie Varkensvlees en een divisie Food Service. De focus verschuift van volumeproductie naar marktgerichtheid. En naar betere samenwerking met boeren. Herkemij streeft naar lange-termijnafspraken met zijn leveranciers, met prijzen die voor een periode van meerdere maanden vast liggen. “Dat is beter voor de stabiliteit van de hele sector”, meent hij. Daarbij wil Herkemij ook minder afhankelijker worden van de Duitse prijszetting. “Die automatische koppeling moeten we loszetten.”
In Nederland is de reorganisatie al ingezet, Duitsland moet nog volgen. Daar worden 5 tot 10 van de 35 locaties gesloten.