Duits label voor meer dierenwelzijn flopt
Tot voor kort telde het Duitse label nog 16 deelnemende vleesvarkenshouders, meldt de Duitse website topagrar. De toenmalige minister van Landbouw Ilse Aigner (CSU) trok 1,5 miljoen euro belastinggeld uit voor de lancering van het label.
Het label werd gepresenteerd als een bijdrage tot meer transparantie en keuze voor de consument. Eisen zijn bijvoorbeeld meer ruimte in de schuur en een verbod op castratie van biggen zonder verdoving.
Consumentenprijzen te hoog
Volgens Vion Duitsland zijn de prijzen voor consumenten in de supermarkt te hoog. „Een kilo schnitzels van het label kost 9,98 euro per kilo, terwijl regulier schnitzels in de aanbieding in dezelfde winkel slechts 5,98 euro per kilo kosten”, zegt Heinz Schweer landbouw directeur van Vion Duitsland.
„Als bovendien 70 procent van het varkensvlees wordt verkocht via speciale aanbiedingen, bereik je al gauw de grenzen met de verkoop van het duurdere varkensvlees”, beweert Schweer. Daarbij komt ook dat een grote reclamecampagne voor het vlees achterwege bleef.
Te weinig lange staarten
Er kwamen echter ook problemen op de varkensbedrijven voor. Doel van het label was het om na een overgangsperiode geen staarten meer te couperen. „Er waren echter problemen om überhaupt biggen te krijgen met lange staarten” zegt Lars Schrader van het Friedrich-Loeffler-Instituut voor Diergezondheid.
„Een biggenhouder, die bepaalde periodes stopte met couperen, lukt het soms wel en soms niet om lange staarten te krijgen”, vervolgt Schrader. Ook de volledige dichte vloer, in plaats van een roostervloer, was praktisch niet handig. „Bij hoge temperaturen, poepten de varkens daar en gingen erin liggen.”
De Duitse dierenbeschermingsbond wil ondanks de negatieve ervaringen de ingeslagen weg voortzetten.