'Eenvoudige kentekenplicht nieuwe trekkers'
Kernpunt van het advies van de drie organisaties is dat nieuwe landbouwvoertuigen, die gebruik maken van de openbare weg, worden gekentekend als ze gebruik willen maken van de mogelijkheid om 40 km per uur te rijden. De organisatie dringen er daarom op aan om, gekoppeld aan de kentekening, de RVV-snelheid voor landbouwvoertuigen naar 40 km te verhogen. Ze benadrukken dat de kentekensystematiek voor landbouwvoertuigen eenvoudig moet zijn, dus tegen lage kosten en met zo weinig mogelijk administratieve lasten.
Geen kenteken voor trekkers tot 25 km
De organisaties stellen voor dat in gebruik zijnde voertuigen en machines, die constructie-technisch 40 km per uur kunnen rijden, ook een kenteken kunnen verkrijgen en dan 40 km per uur mogen rijden op de openbare weg. Het voorstel is om geen kentekenplicht in te voeren voor bestaande voertuigen met een maximum snelheid van 25 km per uur en voor voertuigen die niet of nauwelijks op de openbare weg komen.
In het voorstel worden alle voertuigen voorzien van een uiterlijk kenmerk 25 km of 40 km, afhankelijk van hun constructietechniek. Met dit voorstel scheppen de organisaties duidelijkheid aan ondernemers, bestuurders van landbouwvoertuigen, weggebruikers én handhavers.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: LTO Nederland
Beeld: Trekkerweb