Mogelijke terugkeer stalkeuring

De NVV meldt op haar website dat de pre-pilot op 17 november start. Dit zijn de belangenorganisaties in opdracht van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) overeengekomen. De pre-pilot zal een half jaar duren.
Vijftig exporten
In die maanden worden vijftig exporten van vleesvarkens naar Duitsland gemonitord. Het akkoord is een eerste stap naar de mogelijke terugkeer van stalkeuring. Deze is op 1 maart van dit jaar vervangen door klepkeuring, nadat staatssecretaris Sharon Dijksma de privileges in het kwaliteitssysteem QLL schrapte.
Vicevoorzitter Theo Duteweerd van de NVV is blij dat na maanden intensief overleg met het ministerie van Economische zaken en de NVWA de pre-pilot van start kan gaan. „Varkenshouders staan immers te springen om een definitieve terugkeer van de stalkeuring. Enerzijds omdat het dierenwelzijn niet gebaat is bij de langere wachttijden, anderzijds vanwege de fors hogere kosten die de varkenshouder bij klepkeuring kwijt is.”
Zelf deelnemers zoeken
„In deze pre-pilot gaan we kijken of onze afspraken echt werken. Werken de controles, werken de onaangekondigde inspecties, werken de sancties, etc. Als dat zo blijkt te zijn, dan starten we over een half jaar met een echte pilot. NVV, LTO en Vee & Logistiek Nederland zoeken zélf de deelnemers voor die pilot uit”, zegt Duteweerd.
Het verschil tussen de module stalkeuring die nu getest gaat worden en QLL is dat varkenshouders nu ook in het systeem komen. „Bij QLL waren het alleen de exporteurs en transporteurs”, aldus Duteweerd.
Taak
De taak van de varkenshouders is dat die bij de stalkeuring borgen dat de dieren die worden gekeurd ook daadwerkelijk worden geladen en getransporteerd. „Een extra eis is dat de varkenshouders een lijst met nummers hebben klaarliggen van dieren die gekeurd worden.”
In de nieuwe module stalkeuringen zullen strenge sancties gelden voor varkenshouders, exporteurs en transporteurs die zich niet aan de eisen houden.
Tekst: Ruben van Boekel, NVV