Nederlanders willen minder keurmerken
Het aantal keurmerken en logo’s stijgt al jaren, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Consumenten zien door de bomen het bos niet meer en weten niet welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. „Niet zo verwonderlijk", zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. „Alleen al voor eieren zijn er bijna 20 keurmerken en logo’s. En wat is het verschil tussen een ei?"
Onderscheid onduidelijk
Consumenten hebben ook weinig kennis over duurzaamheidskeurmerken. Ze kennen het verschil niet tussen logo’s die niet over duurzaamheid gaan en keurmerken. Zo werd het groene blaadje van het Europese keurmerk voor biologische landbouw nauwelijks gezien als betrouwbaar, terwijl dit een breed geaccepteerd en gecontroleerd keurmerk is.
Een logo dat niet over duurzaamheid gaat, scoorde daarentegen hoog. Dat neemt niet weg dat 40 procent van de Nederlandse consumenten meer vertrouwen heeft in de kwaliteit van een product als er een keurmerk op staat. Keurmerken blijken ook het belangrijkste hulpmiddel bij duurzame aankopen. Ze zijn dus voor consumenten wel degelijk relevant om keuzes te kunnen maken.
Overkoepelend keurmerk
Diverse partijen, waaronder de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid bepleiten de ontwikkeling van één overkoepelend keurmerk, bijvoorbeeld in de vorm van een stoplichtensysteem. Deze ontwikkeling kan op grote bijval rekenen: 72 procent van de Nederlanders steunt dit idee. Milieu Centraal zet echter vraagtekens bij de uitvoerbaarheid.
Tekst: Joyce Cornelissen
Tekst: Milieu Centraal