‘De wereld steunt de varkenshouder’
Dijkhuizen ziet ondanks de huidige slechte opbrengstprijzen de langetermijntrend voor varkenshouders rooskleurig in. „Dat moet je niet uit het oog verliezen in alle turbulentie van dag tot dag. Op lange termijn is dierlijk eiwit een groeimarkt, en wereldwijd groeit de vraag naar vlees. Ook varkensvlees.”
Wat de consument wil
Maar er komt meer kijken dan eenvoudigweg produceren, zegt de oud-voorzitter van Wageningen UR. „Om naar de toekomst toe de goede dingen te doen moet je dicht op je consumenten zitten, weten wat je klanten willen. Zij kopen uiteindelijk je product en kennen daarmee waarde toe aan wat je doet. De overheid kan wel regels stellen, maar die neemt je product niet af. Daarom moet je goed in de gaten houden wat de consument wil en wat die doet. ”
„In Nederland doen we het wat dat betreft nog niet goed genoeg. Kijk, het is prachtig om achter je bureau concepten voor één ster, twee sterren, tien sterren te bedenken, maar de uiteindelijke toets is of daar plek voor is in de markt, of er een verdienmodel onder zit.”
Meer erkenning
Dijkhuizen hoop dat de maatschappelijk discussie over de rol van de varkenshouderij meer in evenwicht komt. „De discussie die daarin de laatste jaren is ontstaan vind ik te eenzijdig. Er moeten keuzes worden gemaakt, maar consumenten en politiek moeten daarbij niet met onjuistheden op het verkeerde been worden gezet.”
Hij zegt de dat Nederlandse varkenshouder meer erkenning verdient. „De sector produceert wat de wereld nodig heeft; dierlijk eiwit van uitstekende kwaliteit en tegen een concurrerende kostprijs. Nederlandse varkenshouders zijn bij uitstek geschikt om aan de groeiende wereldvraag tegemoet te komen. Dat verdient alle erkenning, ook in eigen land.”
Lees hier de gehele definitieve versie van het interview met Aalt Dijkhuizen.