Dijksma: ‘Stop stunten met vleesprijzen’
Dijksma noemt het zorgelijk dat het aantal aanbiedingen van vlees tegen lage prijzen door supermarkten in 2014 is toegenomen. „Stunten met vleesprijzen doet geen recht aan de boer, die een eerlijke prijs voor zijn producten behoort te krijgen”, volgens de staatssecretaris.
„Bovendien werkt het remmend op de inspanningen die worden gedaan om verbeteringen in dierenwelzijn te realiseren, zodat Nederland zich op dat punt kan onderscheiden.”
Dijksma zegt te zullen blijven hameren op het verduurzamen van de vleesproductie in overleg dat zij voert met supermarkten. Ze wijst ook op de verantwoordelijkheid van de consument. „Als consumenten bereid zijn wat meer te betalen voor een stukje vlees en niet op stuntaanbiedingen ingaan, zal het voor supermarkten sneller minder interessant zijn.”
Stunten toegenomen
Het aantal kiloknallers in supermarkten is het afgelopen jaar met 19 procent gestegen, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Na twee jaar van lichte daling komt het nu weer boven het niveau van 2011, meldt Wakker Dier op haar website.
Daarmee negeren de supermarkten afspraken die zij met het kabinet en andere partijen hebben gemaakt. Deze afspraken betroffen onder meer de verkoop van ‘eerlijke producten voor een eerlijke prijs’ en het stimuleren van diervriendelijker vlees.
Verschillen tussen supermarkten
Er is duidelijk verschil tussen supermarkten. C1000 en Emté stunten verreweg het meest met vlees. Albert Heijn en C1000 stunten het vaakst met reguliere kip.
Dirk en Dekamarkt sloten zich afgelopen zomer aan bij Jumbo en Deen, die al langer geen reclamestunts meer hebben met reguliere kip. Albert Heijn heeft de meeste aanbiedingen van vlees met Beter Leven Keurmerk of vleesvervangers, gevolgd door Lidl.