logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Markt
  • Diergezondheid
  • Voeding
  • Ondernemen
  • Fokkerij
  • Huisvesting
  • Mest
  • Vlees
Close submenu (Markt)Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Close submenu (Diergezondheid)Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Close submenu (Voeding)Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Close submenu (Ondernemen)Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Close submenu (Fokkerij)Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Close submenu (Huisvesting)Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Close submenu (Mest)Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Close submenu (Vlees)Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesDijksma: ‘Stop gestunt met vleesprijzen’

Dijksma: ‘Stop stunten met vleesprijzen’

Supermarkten moeten stoppen met stunten met vleesprijzen. Dat zegt staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken in een reactie op een onderzoek van Wakker Dier.

Dijksma noemt het zorgelijk dat het aantal aanbiedingen van vlees tegen lage prijzen door supermarkten in 2014 is toegenomen. „Stunten met vleesprijzen doet geen recht aan de boer, die een eerlijke prijs voor zijn producten behoort te krijgen”, volgens de staatssecretaris.

„Bovendien werkt het remmend op de inspanningen die worden gedaan om verbeteringen in dierenwelzijn te realiseren, zodat Nederland zich op dat punt kan onderscheiden.”

Dijksma zegt te zullen blijven hameren op het verduurzamen van de vleesproductie in overleg dat zij voert met supermarkten. Ze wijst ook op de verantwoordelijkheid van de consument. „Als consumenten bereid zijn wat meer te betalen voor een stukje vlees en niet op stuntaanbiedingen ingaan, zal het voor supermarkten sneller minder interessant zijn.”

Stunten toegenomen

Het aantal kiloknallers in supermarkten is het afgelopen jaar met 19 procent gestegen, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Na twee jaar van lichte daling komt het nu weer boven het niveau van 2011, meldt Wakker Dier op haar website.

Daarmee negeren de supermarkten afspraken die zij met het kabinet en andere partijen hebben gemaakt. Deze afspraken betroffen onder meer de verkoop van ‘eerlijke producten voor een eerlijke prijs’ en het stimuleren van diervriendelijker vlees.

Verschillen tussen supermarkten

Er is duidelijk verschil tussen supermarkten. C1000 en Emté stunten verreweg het meest met vlees. Albert Heijn en C1000 stunten het vaakst met reguliere kip.

Dirk en Dekamarkt sloten zich afgelopen zomer aan bij Jumbo en Deen, die al langer geen reclamestunts meer hebben met reguliere kip. Albert Heijn heeft de meeste aanbiedingen van vlees met Beter Leven Keurmerk of vleesvervangers, gevolgd door Lidl.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Melkvee.nl logo
Alles over de melkveehouderij, economische ontwikkelingen, beleidsonderwerpen, huisvesting, mechanisatie, voeding, gezondheid, voeding en fokkerij op Melkvee.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
Top