Rudy Tegels (CDA): Cijfers en feiten zijn cruciaal voor de varkenshouderij
„We hebben tegenwoordig technieken die 24/7 data meten en op die manier betrouwbare cijfers geven over geur, fijnstof en ammoniak”, zegt Tegels. Hij is samen POV-voorzitter Linda Janssen, LLTB-bestuurslid Mark Tijssen, varkenshoudster en vicevoorzitter van het NAJK Iris Bouwers, directeur Agrarische Bedrijven Pierre Berntsen (ABN AMRO) en melkveehoudster en milieukundige drs. Henny Verhoeven, op 12 december tafelgast tijdens de Jaarspecial van Pig Business ‘De varkenswereld’ draait door’ bij Ons Boerenerf in Nederweert-Eind.
Eerlijke verhaal
„Er is door varkenshouders miljoenen geïnvesteerd in luchtwassers zonder dat daar in mijn ogen door de wetgever vooraf voldoende over is nagedacht. Er zijn ontzettend veel soorten geur, maar wat is precies geur? Het is van de gekke dat Nederlandse normen puur en alleen gebaseerd zijn op menselijke geurpanels en dat op basis daarvan bepaald is hoeveel een luchtwasser reduceert. Dat moet anders en dat gaat gelukkig ook anders worden. Ook hier telt het eerlijke verhaal.”
Tegels is zich ervan bewust dat de motivatie van de ondernemers in de varkenshouderij een grote uitdaging is. „Beleidsmakers en politici staan steeds verder van de primaire sector af. Van belang blijft dat cruciale keuzes gemaakt worden op basis van eerlijke en volledige informatie”, aldus het Limburgse Statenlid.
Warme sanering
In Limburg loopt momenteel de regeling Warme Sanering van de varkenshouderij. De geurgevoelige bedrijven worden in beeld gebracht en daarnaast start de provincie begin 2019 met het meten van gegevens, zodat situaties op een objectieve manier kunnen worden bekeken. Tegels twijfelt er niet aan dat de regeling bijdraagt aan een toekomstbestendige varkenshouderij. „Hoewel er al grote stappen zijn gezet, dienen wel de overgebleven knelgevallen op het gebied van geur en ammoniak te worden aangepakt. Daarnaast worden vooruitstrevende, innovatieve ondernemers volop gestimuleerd; zij krijgen ruimte.”
Tegels wil bijdragen aan een goede toekomst voor de varkenshouderij door het eerlijke verhaal te blijven vertellen. „Er moet meer naar ondernemers worden geluisterd, zodat mensen begrip krijgen voor de situatie. Cruciaal in het debat over de sector, is een betrouwbare overheid. Het is totaal onacceptabel dat regels telkens veranderen. Dat brengt veel onrust en zorgt voor veel onnodige kosten. Daardoor wordt de kostprijs voor ondernemers onnodig hoog en verslechtert de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland.”
Tegels gelooft erin dat de varkenshouderij over twintig jaar een robuuste sector is. Ook voor de kleinere varkensbedrijven blijft in zijn ogen plek. „Op kleine schaal zal er vraag blijven naar niche-markten”, voorspelt het CDA-statenlid. „Dat neemt niet weg dat de vraag naar gangbaar varkensvlees groot blijft, zeker wereldwijd gezien.” De grootste uitdaging voor de continuïteit van de sector, ligt volgens hem bij de jonge ondernemers.
Mest
De overheid moet volgens hem tijdig vergunningen verstrekken voor mestverwerking en -verwaarding. „Door onkunde op het gebied van mestverwerken bij vergunningverleners, duren deze processen onnodig lang.” De waarde van mest moet volgens Tegels beter worden uitgedragen door de sector zelf. „Mest is geen afvalproduct maar een zeer belangrijke grondstof. De sector zou hier middels een reclamecampagne veel meer aandacht aan kunnen geven.”
De CDA’er wil dat bewezen mestfraude keihard wordt aangepakt. „Ondernemers die aantoonbaar en bewezen bezig zijn met criminele activiteiten, dienen keihard te worden bestreden zodat niet alle ondernemers de dupe worden. Nu bloeden de goede voor de kwaden.”
Voor een goede toekomst van de varkenshouderij en de prijs van varkensvlees is ook de rol van de consument en de retail belangijk. „Burgers willen dat er allerlei hoge eisen worden gesteld aan de productie van varkensvlees, maar in het koopgedrag zie je dit niet terug. Het doorbreken van de macht van de supermarkt ligt in handen van het collectief in de sector en het vertellen van het eerlijke verhaal. Een gerichte reclamecampagne op basis van eerlijke informatie kan zorgen voor een krachtig tegensignaal.”