Dierenactivist Remko Ehrhardt: Mij kan niets te ver gaan
„Organisaties als Wakker Dier en Varkens in Nood zijn meer welzijnsorganisaties en deze moeten er zijn als een soort startpunt, maar het uiteindelijke doel is en blijft veganisme en dat er aan de vee-industrie een einde komt. Zolang er dieren geboren worden met als enige intentie geslacht te worden en ondertussen weggemoffeld zitten in vieze schuren, kan mij persoonlijk niets te ver gaan. Zolang het veilig is en er zo goed als nihil kans is om opgepakt te worden, dan kun je op mij rekenen.”
Ehrhardt is oprichter van de Nederlandse afdeling van 269Life Nederland. 269Life is een radicale dierenrechtenbeweging, die wil dat er een einde komt aan het gebruik van dieren voor consumptie, onderzoek of entertainment. Wat de beweging onderscheidt van bestaande groeperingen is de organisatiewijze en manier van actievoeren.
Social media
269Life is een netwerk van individuele activisten die in de geest van de beweging handelen. Ze vormen online communities en communiceren via de sociale media. De organisatie bestaat uit activisten die zich onder meer laten brandmerken of tatoeëren met ‘269Life’. 269 Is het nummer van een gebrandmerkt kalf dat de oprichter van de internationale organisatie Sasha Boojor ooit aantrof op een boerderij in Israël en bevrijdde.
Hij ontkent dat 269Life inbreekt. „’Inbreken’ is natuurlijk een spannend woord om te gebruiken, maar 269Life breekt niet in, omdat er niets geforceerd wordt. Maar als het nodig is om enkel een strafbaar feit te plegen om er meerdere aan het licht te brengen, dan is de keus voor activisten makkelijk.”
Stress
De schrik en de stress van dieren als er vreemden inbreken in een stal, vindt Ehrhardt geen dierenleed. „Wat is belangrijker voor het dier? Hun hele (korte) leven in de viezigheid zitten, of een moment van stress om vervolgens de zon te zien, het gras te voelen en een gelukkig leven te leiden zonder dat de dood om de hoek hangt? Eén moment van stress valt daarbij in het niet”, aldus de dierenactivist.
Lees het hele artikel in de nieuwe editie van Pigbusiness, verschenen op 6 december. Ontvangt u het vakblad Pigbusiness nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.
Tekst: Caroline van der Plas
Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!
Beeld: Twan van Asseldonk
Bron: Eigen verslaggeving