Geen gevolgen vleesproducten door overname De Vegatarische Slager door Unilever
Volgens de multinational met o.a. het vleesmerk Unox in haar gelederen, sluit deze overname naadloos aan op haar strategie om de portfolio uit te breiden met plantaardige voedingsmiddelen die, aldus Unilever, gezonder zijn en een lagere impact hebben op het milieu. Verder zegt Unilever met deze acquisitie in te spelen op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten. „De consument wisselt steeds vaker tussen vlees, vis en vega. Daar spelen wij nu op in. Het aanbod van vleesproducten blijft ongewijzigd”, zegt Unilver-woordvoerdster Fleur van Bruggen. Unilever telt op dit moment in Europa bijna 700 producten met het vegetarische productkeurmerk. In Nederland zijn dit producten van onder meer de merken Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex en Ben & Jerry’s.
Wereldwijd
De Vegetarische Slager werd in 2007 door Jaap Korteweg opgericht vanuit (naar eigen zeggen) zijn eigen behoefte aan lekker vlees waar geen dieren voor nodig zijn. De producten van De Vegetarische Slager liggen bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. De overname door Unilever komt volgens Korteweg precies op het juiste moment. „We willen de volgende stap nemen: wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vlees tot de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen.” Unilever en De Vegetarische Slager werken sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt. De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales-organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. Bij De Vegetarische Slager werken 90 mensen die allemaal in dienst blijven. De acquisitie wordt naar verwachting nog voor het einde van dit jaar officieel afgerond. Beide partijen geven aan dat er geen financiële details bekend worden gemaakt.
Duidelijke missie
Volgens Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment Unilever is de overname een weloverwogen besluit van Unilever: „Wij zien dat onze ‘merken met een doel’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten.’’