Supermarktkooponderzoek: ‘Slechts 16 procent consumenten koopt diervriendelijker vlees’
Volgens de universitaire onderzoeksresultaten hadden de labels voor dierenwelzijn bij de onderzoeken in de supermarkten niet altijd een positieve invloed op de koopbereidheid van de consument. Bovendien zijn slechts prijsstijgingen van ongeveer 30 cent aanvaardbaar voor een middelzwaar varkensvleesartikel dat is geproduceerd volgens dierenwelzijnsnormen. Dit komt overeen met een prijsstijging van 9 procent tot 13 procent, afhankelijk van de startprijs van het product.
Tegenstrijdig koopgedrag
De onderzoekers van de universiteit van Osnabrück waren verrast door de resultaten, want eerdere onderzoek concludeerden dat consumenten in principe bereid waren om aanzienlijk meer voor diervriendelijker vlees te betalen. Maar uit dit recent onderzoek komt naar voren dat de waargenomen realiteit in het feitelijke koopgedrag meer gedifferentieerd en complex is.
Volgens professor Enneking wordt de bereidheid om meer geld te besteden aan diervriendelijker vlees vooral door consumenten uitgesproken, maar niet in de praktijk gebracht. De beperkte en daadwerkelijke ‘kooplust’ naar diervriendelijker vlees staat namelijk in contrast met de uitkomsten van een parallelle ondervraging van consumenten bij de kassa van de supermarkt. Daar zouden de klanten juist hebben aangegeven de voorkeur te geven aan dierenwelzijnsproducten.
Meer onderzoek nodig
Enneking benadrukt de complexiteit van het onderwerp en dat er talrijke factoren een rol spelen. Daarom is meer onderzoek nodig naar het echte koopgedrag van mensen en hoe deze beïnvloed kan worden. Verder denkt de Duitse professor dat een heel duidelijk nationaal dierenwelzijnslabel en een goede campagne voor bewustwording zouden kunnen helpen om dierenwelzijnsproducten beter onder aandacht van de consument te brengen.
De studie laat in ieder geval zien dat er op dit moment (in Duitsland) nog geen hele grote afzet is voor diervriendelijker vlees. Hoewel in Nederland alleen vlees van het Beter Leven keurmerk wordt verkocht, blijkt ook hier steeds weer dat er wel gezegd wordt meer te willen betalen, maar dat dit niet altijd opgevolgd wordt met een daadwerkelijke aankoop. Geld blijft een primaire factor voor aanschaf van vlees.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Twitter
Bron: Universiteit Osnabrück