Groei omzet biologische producten zwakt af
De lagere meerprijzen zijn mogelijk doordat de sector verder groeit en professionaliseert met bijbehorende schaalvoordelen. Anderzijds is er in Europa sprake van toenemende concurrentie in verkoopkanalen en op het schap.
Biologische voedingsproducten worden, in vergelijking met een aantal jaar geleden, op veel meer plaatsen te koop aangeboden. Zowel de reguliere supermarkt als de discounters (zoals Aldi en Lidl) hebben volop ingezet op een breed biologisch assortiment, vaak tegen concurrerende prijzen, schrijft de Rabobank. Hiermee pikken deze kanalen waarschijnlijk niet alleen een deel van de klanten van speciaalzaken in, maar hebben ze vooral een nieuwe doelgroep aangeboord en biologisch meer ‘mainstream’ gemaakt.
Het aanbod aan biologische producten is behoorlijk uitgebreid. Naast een groter aantal merkproducten, bieden supermarkten biologische producten aan onder hun eigen huismerklabel. Dit zorgt ervoor dat retailers meer keuze hebben aan de inkoopzijde en op deze manier de prijzen voor biologische producten onder druk kunnen zetten (wat de consument merkt aan de kassa).
'Beter leven' streeft biologisch voorbij
Naast het bredere biologische assortiment is er nog meer concurrentie op het schap in de vorm van andere duurzame labels. Zoals uit de Monitor Duurzame Voeding 2017 blijkt, is Beter Leven het biologische keurmerk voorbijgestreefd als duurzaam keurmerk met de grootste omzet. Rabobank ziet daarnaast dat andere duurzame keurmerken procentueel harder groeien op het gebied van jaarlijkse bestedingen dan het keurmerk biologisch: de totale bestedingen aan duurzaam voedsel zijn in 2017 met 19 procent gestegen.
Biologische verschillen
De volgende ontwikkeling die Rabobank signaleert binnen biologisch, is verdere segmentering. In de meeste supermarkten is inmiddels een goedkopere biologische variant van producten te vinden (vaak onder huismerk) naast een meer premium, luxere variant (vaak een merk). Op het gebied van biologisch aanbod loopt Duitsland vóór op Nederland. Daar is momenteel een interessante verdere segmentering te zien. De Duitse hypermarktketen Real heeft aangekondigd vanaf 2019 maar liefst drie verschillende niveaus bio-producten aan te gaan bieden: een goedkope basisvariant onder een nieuw label, het bestaande huismerkassortiment gericht op het middensegment en tot slot een premium biologisch-dynamisch aanbod in samenwerking met Demeter. Ook heeft Lidl Duitsland aangekondigd haar assortiment verder uit te breiden in samenwerking met Bioland, dat in Duitsland gezien wordt als een lokaal geproduceerd biologisch product van hoge kwaliteit.
In Nederland valt volgens Rabobank een soortgelijke beweging te verwachten, alhoewel de echte budgetvariant van biologische producten in Nederland wellicht minder succes zal hebben vanwege het ruime aanbod aan producten met een ander duurzaam keurmerk.
Lees het volledige bericht van de Rabobank hier.