'Afzeggen Radar was goede keuze'

Van de stemmers op de poll, vindt 67 procent dat de belangenbehartigers inderdaad niet aan de uitzending moesten meewerken. Ruim 24 procent vindt van wel, 9 procent weet het niet. In totaal werden 200 stemmen uitgebracht.
Positief over uitzending
Toch is de varkenssector positief over de Radar-uitzending over de prijs van varkensvlees. Dat blijkt uit tientallen Tweets tijdens en na de uitzending. ‘Goeie reportage van Deurnese boer Van der Putten bij #trosradar over wens om bedrijfsvoering aan te passen en hoe lastig dit is #kipei’, twittert Janny van den Bogert uit Hedel. Een andere reactie luidt; ‘Dat viel helemaal niet tegen, #trosradar over #prijs #varkensvlees.’
Elly Michiels Fleuren uit Horst Melderslo twittert: ‘Was alleen geen #pvdd propaganda deze keer, maar eerder een handreiking.’ Ook de NVV is tevreden. ‘Dankzij onze vasthoudendheid om niet mee te werken, gaf uitzending Radar evenwichter beeld boer', laat de organisatie weten.
Trappen in de valkuil
Toch zijn sommige boeren wel kritisch. ‘Waarom oh waarom zouden de NVV en de LTO niet willen dat er door de boeren zelfgemaakte beelden uit varkensstalen op de tv komen?’, vraagt een Zuid-Hollandse veehouder zich af. Een andere varkenshouder twittert: ‘En wat doen wij als sector. Wij trappen in de valkuil van technisch inhoudelijk, want daar zijn we goed in.’
De overkoepelende organisatie van supermarkten het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Jumbo en Albert Heijn wilden niet reageren in de uitzending. De NVV en LTO Varkenshouderij reageerden per brief en wilden niet in de uitzending aan het woord komen.
Tekst: Ruben van Boekel